Här är alla vinnarna av Tidskriftspriset 2024

Tidskriftspriset 2024 23 oktober
Här är alla vinnarna av Tidskriftspriset 2024
Under Tidskriftsgalan den 23 oktober utsågs alla vinnare i Tidskriftsprisets tolv kategorier. Grävjobb, design, annonsprestationer, ljud och rörligt var några av de områden som prisades under galakvällen på Cirkus i Stockholm med hundratals människor från tidskriftsbranschen samlade.

Nedan är hela listan med vinnare och jurymotiveringar. Läs även Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan på vår samlingssida.

– Vinnarna av Tidskriftspriset representerar den otroliga bredd som finns i vår bransch med hög nivå oavsett kanal. Det blir tydligt att en modern tidskrift finns i en mängd kanaler och format och kräver en mängd kompetenser. Årets vinnare är verkligen en inspirationskälla för alla i vår bransch, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Foto vinnarbild: Anette Persson.

ÅRETS DESIGN

Martin Eriksson, Alkoholochnarkotika.se

Juryns motivering:
En smart och tilltalande design som hjälper till att belysa viktiga frågor med både känsla och funktionalitet. Glädje, nyfikenhet och lekfullhet visar sig vara perfekta verktyg för upplysning. Vinnaren känns helt självklar i sin nya kostym, med en identitet som lyckas vara både modern och framåtblickande. En inspirationskälla för framtida förändringsarbeten där man skräddarsyr plattformen för innehållet.

Jury:
Rickard Frank, designer som driver egen designbyrå, tidigare kreativ chef på Dagens Nyheter. (ordf.)
Marianne Brandt, har arbetat på Bonniers som AD för ett flertal tidningar, senast M-magasin
Nina Wenström, Art Director, Norrsken

ÅRETS GRANSKNING

Larmet inifrån
Av: Anders Bengtsson, Offside

Juryns motivering:
Ibland är det enkla det svåra. Att få människor att prata. Men när reportern lyckas med det växer en uppseendeväckande story fram. Där kamratskap och laganda ska växa råder istället en tystnadskultur. Anders Bengtsson på Offside bröt den.

Jury
Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare VLT (ordf.)
Jenny Küttim, granskande journalist och tidigare grävredaktör SVT Nyheter
Lena K Samuelsson, senior advisor, tidigare chefredaktör SvD och publisher Aftonbladet

ÅRETS GREPP

Svenska paviljongen på Rebuild Ukraine
Ny Teknik

Juryns motivering:
Årets grepp engagerar, skapar stolthet och gör skillnad i en tid när det verkligen behövs. Vinnaren såg ett tomrum och vågade själv fylla det med svensk ingenjörskonst, som nu kan bidra till att bygga upp ytterligare ett land.

Årets grepp 2024 går till Ny Teknik för skapandet av den svenska paviljongen på Rebuild Ukraine.

Jury
Anna Careborg, nyhets- och sportdirektör SVT (ordf.)
Anna Holmquist, vd och grundare Gazzine
Jack Werner, frilansjournalist och författare

ÅRETS KREATIVA ANNONSAFFÄR

Livet under armen
ELLE och Dove

Juryns motivering:
Kreativitet i annonsaffären handlar om att våga utmana konventioner. Den här kampanjen visar på kraften som uppstår när annonsör och media vågar lita på varandras intentioner och idéer. En kampanj som visar på goda resultat och som dessutom bidrar till att stärka kvinnors självkänsla. Eller som det sägs i kampanjen: ”Man måste få se ut som man vill och ha sin kropp ifred”. Stort grattis till Elle, Dove och kampanjen ”Livet under armen”.

Jury
Mats Rönne, fristående rådgivare inom marknadsföring (ordf.)
Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige
Linda Nilsson, vd Komm

ÅRETS JOURNALIST

Johan Orrenius

Juryns motivering:
För att han med osviklig tonträff tar läsaren med in i reportagets och personporträttets allra innersta rum. Han tar sig an svåra ämnen med värme, tydlighet och mod – och med fotbollen i självklart centrum. Varsamt och exakt mejslar han fram sina intervjupersoner och låter dem fördjupa, förklara och förtrolla den värld som är fotbollens. Med sina reportage, texter och intervjuer ökar Johan Orrenius vår förståelse för fotbollen – men också livet i stort.

Jury
Sofia Wadensjö Karén, programdirektör Sveriges Radio (ordf.).
Charlotta Friborg, programchef och ansvarig utgivare SVT Nyheter.
Thomas Mattsson, Senior Advisor Bonnier News.

ÅRETS LJUD

Podden Förskolan
Magasinet Förskolan

Juryns motivering:
När man tar sin målgrupps frågor på allvar och kombinerar dem med ett tilltal som är både lättsamt och fängslande, blir det alla rätt. Lägg till en snygg produktion som är sprungen ur redaktionens egen kraft och kompetens och succén är ett faktum.

Jury
Anna Rastner, Content Director Bauer Media Group (ordf.)
Josef el Mahdi, ansvarig nyhetsbeställningar Sveriges Radio
Patrik Syk, exekutiv producent podcast Aftonbladet

ÅRETS OMSLAG

Situation Sthlm/november 2023
Den här utgåvan hittade verkligen sin publik och fortfarande hör läsare av sig och vill köpa den! Det unika omslaget med sin folkkäre profil talar direkt till oss. Både Cornelis Vreeswijk och det unika tidningskonceptet påminner oss om att somliga går med trasiga skor.

Jury
Åsa Rydgren, tidigare förlagschef/publisher på Bonnier Magazines & Brands och vd för Utgivarna. Idag konsult inom ledarskap och affärsutveckling. (ordf.)
Ingrid Hegg, effektivitetskonsult Petra Brask & Partners, tidigare marknadschef inom Bonnier och Egmont.
Jonas Mattsson, marknadschef Tidsam.

ÅRETS RÖRLIGT

Forskning & Framsteg

Juryns motivering:
Med en stark tro på den valda målgruppens kunskapstörst väljer man här att sprida sitt innehåll helt på målgruppens villkor.
Viljan, tron och modet att ta sig an uppgiften att sprida verifierad fakta i en miljö där detta inte är självklart är både hoppfullt och hedervärt.

Jury
Johanna Thulin Bratten, programchef Samhälle TV4 (ordf.)
Magnus Anshelm, vd MMS
Bella Goldman, marknadschef SVT

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT

Rymdbladet
Rymdgymnasiet i Kiruna

Juryns motivering:
Med en imponerande utvecklingskurva i både form och innehåll har årets vinnare skapat en oemotståndlig tidskrift. Stark bildkänsla, stilren layout och modiga ämnesval gör detta till en läsupplevelse som gnistrar. Redaktionen siktar mot stjärnorna: Årets Skoltidskrift är Rymdbladet.

Jury
Helle Klein, direktor Sigtunastiftelsen (ordf.).
Susanne Claesson, chefredaktör Magasin K.
Henrik Dävermo, förbundsordförande Ung Media Sverige.

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS

Dagens Arbete

Juryns motivering:
Självständighet och oberoende är garanter för god journalistik. Men det krävs mer – mod att alltid utmana makten, koll på de mest brännande samhällsfrågorna och granskningar som detonerar i mötet med läsarna. För det krävs hårt arbete – Dagens Arbete.

Jury
Anne Lagercrantz, vice vd SVT och ordförande Utgivarna (ordf.)
Per-Anders Broberg, vd och chefredaktör TT Nyhetsbyrån
Anna Gullberg, kulturredaktör Expressen
Robert Olsson, ordförande för Medier & demokrati vid Lindholmen Science Park
Kalle Sandhammar, vd UR

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS

Femina

Juryns motivering:
Med glöd, nyfikenhet och utvecklingsglädje visar årets vinnare vägen. Nyskapande intäkter och videoformat paras med en förmåga att fånga samtiden – i allt från gala till upprop. Årets vinnare tar ytan på allvar och är ett livsstilsmagasin för vår tid – Femina.

Jury
Hanna Stjärne, vd SVT (ordf.)
Cissi Elwin, rådgivare Chefakademin
Jon Mauno Pettersson, vd och chefredaktör Breakit
Karolina Roslund, senior adviser & investor
Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna

SVERIGES TIDSKRIFTERS STORA PRIS

Femina

Alice Lyttkens fick vad hon önskade sig
Och Cornelis Vreeswijk blev provocerad

Vi ser det på omslaget
Du har stil. Du har klass

Vi ser det på omslaget
När du gräver i den psykiska ohälsan och startar uppror

Vi ser det på omslaget
Att retro är rätt – någon är cool i choklad, en annan pudrig i pasteller

Vi ser det på omslaget
Du berör på djupet och tar ytan på allvar

I åttio år har vi sett det på omslaget
Du är Femina

Till arkivet
Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här