Årets AD

 

tidskriftspriset (kopia) 2

 

Årets AD premierar hög och bestående kvalitet och förnyelse av svenska tidskrifter.

Priset ges till en person som under det gångna året (1 september 2018-31 augusti 2019) medverkat i svenska tidskrifter.

Årets AD utmärker sig för att:

  • Ha skapat grafisk design som samspelar och förstärker det journalistiska innehållet.
  • Ha skapat en effektiv tidningsdesign i print eller digitalt som på ett bra sätt förmedlar budskapet och kombinerar innehållet och utseende till ett koncept väl anpassat till målgruppen.

Årets AD belönas med 10 000 kr och ett diplom med en kort motivering och har rätt att till nästa års utdelning av priset hänvisa till utmärkelsen i redaktionella och marknadsföringssammanhang.

Priset delas ut till en person verksam vid publikationer som har ett utgivningsbevis hos PRV eller en databasanmälan hos Myndigheten för radio och tv.

Juryn består av:

Ebba Bonde, visuell chef Svenska Dagbladet (ordf.)
Love Jacobsson, AD Intellecta Corporate
Lotta Ek, design director Dagens Nyheter
Åsa Holmström, journalist
Thomas Eriksson, publisher och ansvarig utgivare Metro

Så lämnar du ditt förslag
Alla kan föreslå personer till Årets AD. Förslaget ska lämnas in med en kort motivering. Mejla förslag, motivering samt skicka material i sex exemplar som visar på framstående insats, senast torsdagen den 29 augusti kl 16.00.

Tidskrifterna ska skickas eller budas till:
Tidskriftspriset/AD
Sveriges Tidskrifter
Vasagatan 50, 1 tr,
111 20 Stockholm.

Juryn kommer att bland de föreslagna personerna nominera minst fyra, av vilka en tilldelas utmärkelsen på Tidskriftsgalan den 6 november.

Vi behandlar INGA bidrag som kommer in efter ovanstående datum.

Ett bidrag kan tävla i fler kategorier, givet att det uppfyller kriterierna för respektive kategori. Juryn förbehåller sig rätten att flytta ett bidrag från en kategori till en annan om så krävs. 

Om en kategori skulle få färre än tio bidrag, kan juryn för kategorin bestämma att det inte går att utse nominerade och vinnare. Bidraget kan då eventuellt flyttas till en annan kategori om det uppfyller kriterierna för kategorin eller tas ut ur tävlingen.

 

 

 

 

 

 

Jenni Carström på tidningen Filter vann priset på Tidskriftsgalan 2018.

TIDEN HAR GÅTT UT!

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.