fbpx

Årets AD

 

 

 

Årets AD verkar för hög och bestående kvalitet och utveckling av den svenska tidskriftsbranschen.

Priset ges till en person ​som utmärkt sig för:

  • ha skapat grafisk design som samspelar och förstärker det journalistiska innehållet
  • ha skapat en effektiv tidningsdesign i print eller digitalt som på ett bra sätt förmedlar budskapet och kombinerar innehållet och utseende till ett koncept väl anpassat till målgruppen

Vinnaren ska under det gångna året (1 september 2019 – 31 augusti 2020) utmärkt sig inom ovanstående kriterier.

Priset delas ut till en person verksam vid publikationer som har ett utgivningsbevis hos PRV eller en databasanmälan hos Myndigheten för press, radio och tv.

Vinnaren av priset Årets AD belönas med 10 000 kr och ett diplom med en kort motivering och har rätt att fram till nästa års utdelning av priset hänvisa till utmärkelsen i redaktionella och marknadsföringssammanhang.

Juryn består av:

 

 

  • Ebba Bonde, visuell chef Svenska Dagbladet (ordf.)
  • Lotta Ek, design director Dagens Nyheter
  • Love Jacobsson, AD SCB

Så lämnar du ditt förslag
Alla kan föreslå tidskrifter till Årets AD. Förslaget ska lämnas in med en kort motivering.
Juryn kommer att bland de föreslagna tidskrifterna nominera minst fyra stycken, av vilka en tilldelas utmärkelsen på en prisutdelning den 12 november.

Ditt bidrag (inkl tidskrifter om ditt förslag är en tryckt tidskrift) i 5 ex ska vara Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50, 111 20 Stockholm tillhanda SENAST t​isdagen den 1 september kl 16.00.

Vi behandlar INGA bidrag som kommer in efter ovanstående datum och tid.

FÖRESLÅ BIDRAG

Ett bidrag kan tävla i fler kategorier, givet att det uppfyller kriterierna för respektive kategori. Juryn förbehåller sig rätten att flytta ett bidrag från en kategori till en annan om så krävs. 

Om en kategori skulle få färre än tio bidrag, kan juryn för kategorin bestämma att det inte går att utse nominerade och vinnare. Bidraget kan då eventuellt flyttas till en annan kategori om det uppfyller kriterierna för kategorin eller tas ut ur tävlingen.

 

 

 

 

 

Lotta Bergendal från Coop Mer Smak vann priset på Tidskriftsgalan 2019.

FÖRESLÅ BIDRAG

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Another Media Group

    Mediebranschen står inför stora utmaningar; ökad konkurrens från globala jättar, ett ökat mediebrus i alla våra flöden och digitalisering. I ett sådan klimat behövs det en aktör som vågar. När utmaningar dyker upp och ställer nya krav på publicister och medieägare – står vi starka för att stötta genom förändring. Vi utmanar, effektiviserar, skapar lönsamhet och hittar nya intäkter.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.