Alla nomineringar till Tidskriftspriset 2025

Tidskriftspriset 2025 25 september
Alla nomineringar till Tidskriftspriset 2025
Förra veckan släppte vi de nominerade i de fem första kategorierna i Tidskriftspriset. Nu har våra jurygrupper blivit klara med de sista nomineringarna och vi kan nu presentera de nominerade inom Årets Design, Årets Journalist, Årets Kommersiella Kampanj, Årets Ljud och Årets Omslag. Längre ner kan du läsa både de senast utsedda nomineringarna samt de tidigare släppta kategorierna.

– Den här omgången nominerade fortsätter att visa bredden och styrkan i vår bransch. Det blir tydligt med mixen av kanaler och format inom både ljud, design och kommersiella samarbeten samt förstås individuella prestationer på hög nivå, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Vilka som vinner Tidskriftspriset avslöjas på Tidskriftsgalan på Berns den 22 oktober. Obs, anmäl dig senast den 3 oktober.

 

De nominerade i de fem sista kategorierna
(samt de tidigare släppta kategorierna längre ner)

ÅRETS DESIGN

Jonas Larsson
American Trails
Wow, vad är det här? Denna bok/magasin/guidebok är svår att sluta läsa. Sida för sida visar den vägen via fantastiska bilder som får ta plats. Designen är stringent, noggrann och detaljerad med fin typografi. Lekfull och nördig på ett underbart sätt. Sajten samspelar med sitt omsorgsfulla designkoncept och bjuder på överraskningar som kompletterar helheten. Udda och välkommet överraskande Jonas!

Joel Persson
ICON Magazine
Konsekvent och detaljerat in i minsta detalj. Välkurerad, noggrann och samtida. Bilderna är nästan filmiska och bildtexterna omsorgsfullt utformade. Den genomgående svärtan med klassiska tidningsreferenser och grafiska inslag skapar tydliga kontraster. Ett stabilt designbygge med väljobbade ytor genom hela produkten. Läsningen är lika bra oavsett om man skrollar eller bläddrar. Nummer efter nummer håller samma höga höjd. Joel, du har verkligen den unika blicken!

Agnes Dunder
Sveriges Natur
Med nyfikenhet och kreativitet förklaras komplexa och ibland svåra ämnen. Designen är inbjudande och rolig med mod, hjärta och värme. Tempot varieras fint tack vare ett gridsystem som skapar både rytm och struktur. Bilderna presenteras starkt med både känsla och mod. Du är en stjärna Agnes!

Hanna Johansson
Vi
Vilket fenomenalt arbete. Ett gediget designhantverk av internationell klass oavsett var man läser. Starka berättelser lyfts lika respektfullt på sajten som i den fysiska tidningen. Innehållet presenteras grafiskt lekfullt och djärvt. En kreativ dans med bilder som sömlöst driver kompositionen framåt. Typografi, luft och grafiska element är noga genomtänkta och omsorgsfullt utförda in i minsta detalj. Snyggt hantverk Hanna!

Jury
Rickard Frank (ordförande), designer som driver egen designbyrå, tidigare kreativ chef på Dagens Nyheter. (ordf.)
Kajsa Isenberg, product designer Kivra, med en bakgrund som Art director och formgivare inom redaktionell form, konceptutveckling och redesign.
Carl-Axel Wahlström, creative director och AI-artist, som skapade COPY Magazine, världens första AI-genererade modemagasin.

ÅRETS JOURNALIST

Pontus Ohlin, Dagens Arbete, nomineras för sin förmåga att med nyfikenhet skildra både människor och miljöer. Med gedigen erfarenhet och hantverksskicklighet bjuder han läsaren på engagerande upplevelser samtidigt som han hittar nya vägar, bortom texten.

Emma Bouvin, DN Lördag, nomineras för sin skarpa blick och närvaro, vare sig hon skildrar det egna småbarnslivet eller människorna som försöker leva i en av vår tids största konflikter. Från hemmafronten och krigsfronten alltid något nytt.

Anna Hjorth, Handelsnytt, nomineras för en konsekvent, orädd och stilistiskt högtstående journalistik som kompromisslöst utforskar det vardagliga arbetets baksidor och orättvisor, men som också släpper in ljuset, hoppet och det goda exemplet.

Elina Lundberg, Ämnesläraren, nomineras för sin perspektivrika granskning av den eskalerande ”lyssneläsningen” i skolan och dess negativa konsekvenser för ungas läskunskap. En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.

Jury
Lena K Samuelsson (ordförande), senior adviser
Anton Berg, författare, radioproducent och dokumentärjournalist
Stefan Eklund, vd Utgivarna

ÅRETS KOMMERSIELLA KAMPANJ

Små stunder stora minnen
Aller Media Creative Studio och Rusta
Här fångas det lilla i en orolig omvärld. Där man känner hur de små ögonblicken etsar sig fast i minnet – samtidigt som man bygger räckvidd genom att använda alla sina olika kanaler på ett kreativt sätt. Veckotidningarnas trovärdighet i kombination med digitala format, ger en framgångsrik kampanj som inspirerar i alla åldrar.

I år ger vi till barnen
Aller Media Creative Studio och Unicef
Med en genuin känsla, humor och hög trovärdighet har kampanjen visat att man kan vara ärlig och bygga en emotionell relation till sin målgrupp. Att avskalat våga leka lite i allvaret ger kampanjen en ny vinkel som slår igenom och landar mjukt. Ett gediget och välregisserat genomförande gav starka resultat för en viktig sak.

Exitresan
Breakit och Swedbank
Att våga vara transparent är en styrka i dagens komplexa samhälle. Att läsarna på nära håll fick följa med grundarnas största resa till exit visar på just detta. Kampanjen gjordes dessutom tillsammans med en kund som på det mest naturliga sätt är en del i sammanhanget. Genomarbetat och med smart användande av sina egna kanaler. Det kändes helt enkelt som en perfect match i sammanhanget vilket skapade en genuin kampanj med starka resultat.

Sveriges värsta garderob
Leva & Bo och IKEA
Trots en budget under det normala har man lyckats skapa resultat som presterar långt över benchmark. Med ett kreativt grepp som tar avstamp i något de flesta kan relatera till – den stökiga garderoben – skapas igenkänning och engagemang i målgruppen. Läsarnas egna berättelser och bilder ger kampanjen en autentisk grund, som lyfts ytterligare med proffsigt redaktörshantverk och smart integrering av annonsörens produkt och erbjudande.

Jury
Kenneth Danielsson (ordförande), vd IAB Sverige
Pernilla Boshuis, Head of Customer Engagement and Marketing, NMT Media
Ulrika Ek, vd Relatable och ordförande Next Gen Board

ÅRETS LJUD

Elitens hemliga sexfester
Podcast-dokumentär
Amelia/Expressen
När kvinnomagasinet tar på sig kvällstidningens kostym och tar mikrofonen i hand, tas lyssnarna med på en resa in bakom stängda herrgårdsportar. Det är respekfullt och fängslande om ett ämne som fortfarande är tabu och samtidigt väldigt lockande.

100 år av svensk nazism
Podcast-serie
Expo
Med noggrann forskning som stöd och engagerande berättelser som grund, belyser podden de krafter och händelser som format nazismens utveckling. I en tid då extremism och intolerans återigen växer sig starkare i samhället, är ”100 år av nazism” en oumbärlig källa för alla som vill förstå nazismens mörka historia i Sverige.

Klimaktet
Podcast
Femina
Med engagemang, stor nyfikenhet och en stor dos nu-lyfter-vi-på-locket-jävlaranamma ger sig Femina på ämnet klimakteriet. Det blir exklusivt, ärligt, personligt och brännande på samma gång när allt från ojämlik vård till svettnätter sätts i fokus.

Kpodden
Podcast
Kamratposten
För communitybyggandet och den sömlösa övergången från papper till ljud. För rummet som de bygger, bjuder in lyssnarna till – och som de unga lyssnarna uppenbarligen vill vara i. Kpoddens enträgna arbete imponerar – och ger resultat.

Jury
Anna Rastner (ordförande), vd Nobelprismuseet, tidigare Content Director Bauer Media Group
Josef el Mahdi, ansvarig nyhetsbeställningar Sveriges Radio
Teresa Stenler von Matérn, projektledare redaktionella satsningar, tidigare poddchef SvD

ÅRETS OMSLAG

De fyra nominerade bidragen i Tidskriftspriset Årets Omslag 2025
De fyra nominerade bidragen i Tidskriftspriset Årets Omslag 2025

 

DN Lördag/maj 2025
En av årets snackisar Epa-dunkade högt: vem döljer sig bakom artistnamnet Fröken Snusk? DN Lördag fick henne att slänga masken och lyckas komma henne väldigt nära.
Uttrycket i bilden är starkt och blicken tvingar in läsaren att vilja veta mera.

Sveriges Natur/nr 4 2024
När det mest naturliga blir någonting skadligt: som en ammande mamma där bebisen suger i sig en evighetskemikalie. Sveriges Naturs omslag belyser de höga halterna av PFAS i bröstmjölken och rör upp känslor hos läsarna. Vackert och skakande på samma gång.

Wheels Magazine/nr 7 2025
Alla de som älskar gamla amerikanska bilar vet vad det handlar om: ingen detalj är för liten för att belysa.
Som här: ett helt omslag där fenomenala fenor spelar huvudrollen. Den röda färgen, det tidstypiska typsnittet och den grafiska dispositionen talar sitt tydliga språk.

Vi Lärare/nr 8 2024
Mobilförbud eller inte? Här möter Edvard Munchs ”Skriet” ett hålögt spöke som symboliserar den ångest som skolvärden kände inför beslutet om att förbjuda mobilerna. På Vi Lärares omslag samspelar text och bild skrämmande perfekt med varandra.

Jury
Åsa Rydgren (ordförande), senior publisher och projektansvarig Utgivarna
Elin af Klintberg, partner & creative director, Klintberg Nilehn
Jonas Mattsson, marknadschef Tidsam.
_________________________________________________________

De tidigare släppta nominerade

ÅRETS GRANSKNING

I ministerns närhet
Av: Erik Glaad och Jonathan Leman
Expo
Expo, med reportrarna Erik Glaad och Jonathan Leman, nomineras för granskningen “I ministerns närhet”. Från tonårsrummet till Sveriges regering – med uthållig underrättelseliknande metodik avslöjar Expo våldsbejakande extremism som Säkerhetspolisen missat – med tydligt genomslag i samhällsdebatten.

Tiptapp – succéappens smutsiga baksida
Av: Johan Fyrk och András Frimmel
Hem & Hyra
Hem & Hyra, med reportrarna Johan Fyrk och András Frimmel, nomineras för granskningen “Tiptapp – succéappens smutsiga baksida”. Genom det journalistiska fotarbetet berättas verkligheten bakom en folkkär app. Granskningen synliggör ett Sverige fyllt av utsatthet, utnyttjande och kriminalitet – en skuggvärld och ett samhälle utan körkort.

Städbluffen
Av: Raffaella Lindström och Kajsa Klepke
Kommunalarbetaren och Fastighetsfolket
Kommunalarbetaren och Fastighetsfolket, med reportrarna Raffaella Lindström och Kajsa Klepke, nomineras för granskningen “Städbluffen”. Med vass penna blottläggs ett skrupellöst utnyttjande av systemet. Genom ett skickligt hantverk drar reportrarna upp gardinen hos ett städbolag. Vi får se smutsen och bluffarna. Få är vinnare, de största förlorarna – städarna.

Bäddat för avslag
Av: Johan Frisk och Anna Wallenlind Nuvunga
Tidningen Faktum
Faktum, med reportrarna Johan Frisk och Anna Wallenlind Nuvunga, nomineras för granskningen “Bäddat för avslag” som visar systemfel som drabbar de mest utsatta. Ett avslöjande i ögonhöjd som visar hur socialtjänsten nagelfar hemlösa – där en Swish blir en fälla och ensamheten ett moment 22.

Jury:
Jenny Küttim (ordförande), grävredaktör P4 Storstad, Sveriges Radio
Robert Barkman, journalist och podcastproducent, tidigare Sveriges Radio och grundare/vd på produktionsbolaget Banda
Emil Hellerud, undersökande journalist, Kalla Fakta TV4

ÅRETS GREPP

“Ur arkivet”
Artikelformat
Arkitektur
Arkitektur nöjer sig inte med att bara digitalisera och tillgängliggöra sitt unika arkiv för läsarna. Genom återpubliceringar med marginalanteckningar, kommentarer och debattinlägg från relevanta röster skapas ny journalistik – som påminner om de eviga värdena i både arkitekturen och de svenska tidskrifterna.

“Black in the block”
Lundinrättegången i fickformat
Blankspot
Går det att komma riktigt nära den största rättegången i Sveriges historia? Dag för dag letar sig Blankspots rapportering in bland familje- och kompischattar på Whatsapp – och visar hur komplex journalistik kan engagera och bygga relationer även i mer oväntade kanaler.

Chef GPT
AI-tjänst
Chef
Alla pratar om AI, men få hittar tydlig effekt. Utifrån tusentals tidigare publicerade artiklar byggde Chef en AI-tjänst som skapar skräddarsydd läsarnytta, stärker affären och på ett inspirerande sätt belyser hur AI kan förädla journalistik i stället för att hota den.

PFAS i modersmjölken
Reportage/berättargrepp
Sveriges Natur
Genom att testa sin egen bröstmjölk, och sätta sig själv och sonen i centrum, förvandlade reportern på Sveriges Natur den abstrakta miljöfrågan om evighetskemikalier till journalistik som många kan relatera till. Ett modigt och ovanligt berättargrepp som fördjupade kunskapen och spred den till en bredare allmänhet.

Jury
Anna Careborg (ordförande), nyhets- och sportdirektör, SVT
Emanuel Karlsten, journalist, poddare och föreläsare
Angelica Öhagen, projektledare AI och innovation, Aftonbladet

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS

Hotellrevyn
Vilken gröt är godast i dyrtider, och hur många steg tar en hotellanställd varje dag? Hotellrevyn vet – med små medel tar sig en liten redaktion an medlemsfrågor. Resultatet – en läsarnära tidskrift som varmt och handfast lyfter en osedd grupp.

Impact Loop
En uppstickare som med mod och entreprenörsanda förnyar tidskriftsbranschen. Impact Loop har med en kombination av tydlighet och nya grepp skapat en egen nisch, och på kort tid etablerat sig som relevant nyhetsröst och viktig mötesplats.

Ny Teknik
Med trovärdighet och djup kunskap inom ett välbevakat område sticker tidskriften ut. Ny Teknik är nyhetsledande inom sitt område och sajten är ett självklart nav för tech-branschen. En växande event- och utbildningsverksamhet kompletterar affären.

Ottar
Överraskande, aktuell och kaxig. Med ett eget tilltal, snyggt magasin och ett heltäckande digitalt erbjudande både utmanar och vägleder Ottar sina läsare. Därför rapporterar tidningen också stigande upplaga och ökade annonsintäkter.

Jury
Kalle Sandhammar (ordförande), vd, UR
Charlotta Friborg, chef, Sveriges Radios Riksdivision
Anna Gullberg, kulturredaktör, Expressen

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS

Femina
Femina – nominerad 2023, vinnare 2024, och nu har detta heltäckande kvalitetsmagasin självförtroende nog att vilja vara med i tätstriden för tredje året i rad. Och det är inte undra på! Tradition, nytänk och kvalité i en underbar kombination.

Forskning & Framsteg
I en värld full av filterbubblor och fake news är den faktabaserade kunskapen allt viktigare. Genom att göra det svåra enkelt förklarar Forskning & Framsteg världen för oss.

ICON Magazine
Med överraskande variation som ledmotiv och en exklusiv formgivning serverat på obestruket papper, lyckas ICON med konststycket att vara både lyxig och folklig på en och samma gång.

Svensk Damtidning
Efter 136 år i trogen tjänst fortsätter Svensk Damtidning att ge sina läsare fascinerande inblickar i den kungliga sfären. Vi ges en välbehövlig paus från vår vanliga vardag och får frossa i klänningar, tiaror och galapremiärer.

Jury
Johan Taubert (ordförande), vd, Tidningsutgivarna
Pamela Andersson Alselind, journalist och grundare av ToppTräningsresor, fd chefredaktör för bland annat ToppHälsa
Annika R Hermanrud, vd, Geeks och tidigare publisher LRF Media

ÅRETS VIDEO

Nina blev överfallen i sitt hem
Videointervju
Amelia
Att låta en kvinna som utsatts för övergrepp själv styra intervjusituationen i en enda tagning är modigt redaktörsskap. Med fingertoppskänsla ger man Nina den fulla makten över sin berättelse, som därmed blir alla våldsoffers berättelse.

ATL TV
Egen sajt för rörligt innehåll
ATL
ATL TV har med såväl kvalitet som kvantitet lyckats hitta rätt tilltal för sin målgrupp. Genom att använda det visuella formatet för att skapa närhet, begriplighet och igenkänning har de byggt ett nytt hem för en lojal publik.

ELLE Visit
Videokoncept
ELLE
Med Elle Visit har redaktionen lyckats finslipa en genre vi trodde var uttömd. De har skapat ett nära tilltal i direkt kontakt med målgruppen. Omsorg om detaljerna gör att vi minns berättelsen även när vi som tittare lämnat intervjupersonens hem.

Tidskriften Handelsnytts framgångsrika arbete med reels och videoteasers
Handelsnytt
Med hjälp av det nära videoformatet får vi en inblick i intervjupersonernas vardag. Redaktionen har gjort nyskapande arbetsplatsreportage genom att låta människor själva berätta varför de brinner för sitt jobb och vilka utmaningar de möter dagligen.

Jury
Malin Crona (ordförande), planeringsredaktör SVT Nyheter Stockholm
Viktor Adolfsson, sociala medie-redaktör, Aftonbladet
Magnus Anshelm, vd MMS

Om Tidskriftspriset och Tidskriftsgalan

Tidskriftspriset delas ut på Tidskriftsgalan på Berns den 22 oktober och verkar för hög och bestående kvalitet och förnyelse av svenska tidskrifter genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser.

Nominerade och vinnare av Tidskriftspriset tas fram av ett antal jurygrupper med erfarna personer från mediebranschen.

Till arkivet
Tio ledamöter i nya Next Gen Board utsedda
Nu står det klart vilka som valts ut i Sveriges Tidskrifter nya satsning på framtidens ledare i tidskriftsbranschen. Bland de utvalda finns personer och kompetenser från hela tidskriftsbranschen och från en mängd roller med både redaktionell, kommersiell och teknisk inriktning. Via Next Gen Board får tidskriftsbranschens unga talanger en unik möjlighet att ge sina perspektiv på branschens utmaningar och möjligheter.
Läs mer om alla ledamöter i Next Gen Board

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här