Metoo-backlash och förtalsförvirring

Tidskriftspodden 10 juni
Metoo-backlash och förtalsförvirring
Veckorevyns chefredaktör Irena Pozar återvänder till podden och vi diskuterar bland annat it-säkerhet för mediesajter, förtalslagstiftningen och kritiken mot mediesajten Stoppa pressarna, rätten att ångra sig, den svenska poddboomen och hur mediebolag värderas jämfört med plattformsbolag. Som vanligt deltar Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News. Fredrik Wass är programledare.

  • Flera stora svenska och amerikanska medier gick ner på nätet pga tekniskt fel hos en enda aktör, molntjänsten Fastly. Hur känslig är it-infrastrukturen för svenska medier? Borde man vara mer förberedd?
  • Har man rätt att ångra sig? Diskussionen om drev inom feminismen har varit aktuellt i veckan efter Cissi Wallins krönika. Är det enkelt och självklart att byta åsikt och position på det här sättet, eller borde det finnas ett större ansvarsutkrävande?
  • Irena Pozar ska i höst skriva en bok om backlashen efter Metoo. Vad får det för konsekvenser för förtroendet för medierna när perspektivet skiftar från offren till förövarna?
  • Podd- och ljudboomen fortsätter. Schibsted investerar ännu mer i poddtjänsten Podme och kommer att äga 91 procent av bolaget. Samtidigt går Acast till börsnotering med en värdering på 6,7 miljarder kronor, där Bonnier är delägare sedan tidigare. Och Spotify flyttar hela tiden fram positionerna, senast genom ett samarbete med Storytel, vars kunder kommer att kunna lyssna på sina ljudböcker även hos Spotify.
  • Anders Malmsten pekar i en krönika på hur värderingen av bolag speglar teknikskiften historiskt sett. Acast värderas utifrån potential, trots en blygsam omsättning jämfört med till exempel Stampen som omsätter tre gånger så mycket som Acast, men värderas till “bara” 750 miljoner kronor.
  • I veckan stod det även klart att den internationella IDG-koncernen säljs till riskkapitalbolaget Blackstone för 1,3 miljarder dollar efter att under ett antal år haft kinesiska ägare.

Redigering: Gabriella Lahti

Samhällsbärande
Bland tidskriftsbranschens över 4000 olika titlar ryms en mängd aktörer med en samhällsbärande roll, både som kulturbärare och som en stark del av den svenska demokratin.
Fyra tidskrifter som gör skillnad

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

    Lyssna på Tidskriftspodden

    Lyssna här