Magasinet som kommer finnas kvar för alltid

Tidskriftspodden 27 maj
Magasinet som kommer finnas kvar för alltid
Den eviga frågan om premium vs gratis diskuteras ännu en gång. Gästar gör Sofia Wadensjö Karén, vd för UR och ny ordförande i Medieetikens förvaltningsorgan. Du får även höra om hur UR lyckades ställa om under pandemin och öka sin trafik med 50 procent samt vilket magasin Sofia tror kommer finnas kvar för alltid. Gästar gör som vanligt Thomas Mattsson, Bonnier News. Programleder gör Fredrik Wass, Sveriges Tidskrifter.

Ur innehållet:

  • När skolor gick över till distansundervisning under pandemin fokuserade UR på att stötta digital utbildning genom sitt utbud. Det ökade UR:s trafik med 50 procent. Sofia Wadensjö Karén reflekterar kring uppdraget för UR och även hur företaget självt går igenom en omorganisation.
  • Sofia är ny ordförande för Medieetikens förvaltningsorgan. Vilka utmaningar väntar framåt och hur har den nya organisationen landat efter att den sjösattes förra året?
  • Dawit Isaaks fall uppmärksammades återigen i veckan genom kampanjen #dawitisaaksplats. Thomas berättar om en faktor som gjort frågan om att stötta fängslande journalister mer komplex.
  • Ett Ryan Air-plan tvingades ner i Belarus och regimkritiska journalisten Roman Protasevitj greps. Är reaktionerna tandlösa och vad ligger bakom politikers uttalanden egentligen?
  • Skandinaviska Vouge lanserar digital flaggskeppsbutik och det blir enda stället där det nya magasinet går att köpa. Sex nummer för 2499 kronor. Blir det succé? Vi diskuterar tidskrifternas intäktsmöjligheter och premium vs gratis.

Redigering: Gabriella Lahti

Samhällsbärande
Bland tidskriftsbranschens över 4000 olika titlar ryms en mängd aktörer med en samhällsbärande roll, både som kulturbärare och som en stark del av den svenska demokratin.
Fyra tidskrifter som gör skillnad

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

    Lyssna på Tidskriftspodden

    Lyssna här