Höj tullarna på bluffannonser

Tidskriftspodden 2025 19 mars
Höj tullarna på bluffannonser
I nya avsnittet snackar vi förstås Ines-gate och Metas bluffannonser. Men även om färre ägare betyder bättre journalistik, och mycket annat. 


I det 189:e avsnittet av Publicistpodden samlar programledare Jonas Nordling åter sin panel Yasmine Winberg, chefredaktör och utgivare för Resumé och Dagens Media samt James Savage, publisher på The Local och ordförande för Sveriges Tidskrifter.

På agendan denna gång stod bland annat:

  • Hanna Hellquists insamling
  • Bevakningen av Northvolt
  • Stopp för Voice of America
  • Kampen mot bluffannonserna på Meta
  • Avvecklingen av säljare på Bonnier News
  • Dubbla roller för sociala medie-chefen på Bonnier News Business
  • Färre ägare ger bättre journalistik
  • Yrkesetikens återkomst del 2
  • Sveriges Tidskrifters satsning på unga ledare
  • De vinner guldspaden

Publicistpodden görs av Jonas Nordling på uppdrag av Sveriges Tidskrifter.
Ansvarig utgivare är Kerstin Neld.

Till arkivet
GUIDE: Så använder du AI-verktyg för din research
Här ger vi dig elva råd för hur du använder AI i researcharbete samt åtta tips på bra AI-verktyg för dig som är journalist. Lasse Edfast, som utbildar journalister i att använda AI för grävande delar med sig av sin kunskap och Aftonbladets AI-redaktör Konrad Cronsioe berättar om hur tidningen använder AI på redaktionen.
Läs hela guiden: Så använder du AI-verktyg för din research

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här