Är podden den nya tidskriften?

Tidskriftspodden 29 april
Är podden den nya tidskriften?
Ljudmedia är hett och pandemin har accelererat lyssnandet. Nu har till och med Carl XVI Gustaf gästat en podd för första gången i Kristoffer Triumfs Värvet. Vi diskuterar poddens naturliga plats hos tidskrifterna men också hur fritt det fria ordet egentligen är på techplattformarna.

Medverkande är Lisa Bjurwald, journalist, författare och krönikör, Thomas Peterssohn, vd Ny Teknik Group och nybliven ägare till Svensk Bokhandel, Thomas Mattsson, ordförande i Utgivarna och Senior advisor Bonnier News samt Fredrik Wass, omvärldsbevakare Sveriges Tidskrifter. Redigering: Gabriella Lahti.

ANNONS
Avsnittet sponsras av Another Media Group som presenterar initiativet
Välj svenska medier och publicister.

Ur innehållet

  • Thomas Peterssohn har precis köpt tidningen Svensk Bokhandel och Lisa Bjurwald har en bakgrund som chefredaktör för Författaren. Tillsammans diskuterar de möjligheter och utmaningar i branschbevakningen.
  • Lisa Bjurwald blev avstängd från Twitter utan orsak. Hur fritt är egentligen det fria ordet på techplattformarna?
  • Hur mycket styr mediernas affärsmodell över innehållet? Vi diskuterar crowdfundad journalistik och dess utmaningar och möjligheter.
  • Scoop väljer att lägga ner sin papperstidning och fortsätta med endast digital närvaro. Hur viktig är den fysiska tidningen på hallmattan för just medlems- och organisationstidningar?

Om podden

Tidskriftspodden produceras av Sveriges Tidskrifter. Programledare är Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter. Klippningen står Gabriella Lahti för.

Frågor eller synpunkter?
Kontakta fredrik.wass@sverigestidskrifter.se.

 

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här