Tidskriftsdagen och Tidskriftspriset 2021
Välkommen till årets mest värdeskapande dag!
Tidskriftsdagen den 10 november är årets största digitala event med fokus på tidskriftsbranschens möjligheter och utmaningar. Lyssna på internationella talare, skarpa case, trendspaningar och dessutom utdelningen av Tidskriftspriset. I år ses vi även fysiskt på det efterföljande branschminglet!

ANMÄL DIG DIREKT

Tidskriftsdagen 2021

Det här får du på Tidskriftsdagen

Onsdagen den ​10 november kl 1​3.00 – ca 1​6.30. 

  • Värdeskapande insikter och erfarenheter från svenska och internationella talare
  • Utdelning av Tidskriftspriset i 10 kategorier
  • Branschmingel där alla besökare äntligen kan ses fysiskt. Vi håller till på Scandic No53 i Stockholm – samma dag kl 17.30-20.00
  • Möjlighet att besöka branschens samarbetspartners i unika digitala mötesplatser

Medverkande:




“Över förväntan, mkt proffsigt och bra innehåll. Önskar att jag bett fler medarbetare att närvara.”
(Besökare 2020)

Programledare: Patrik Hadenius & Paulina Modlitba

Publicisten, förlagschefen och branschveteranen Patrik Hadenius återvänder till Tidskriftsdagen, nu med nya perspektiv från bokbranschen. Paulina Modlitba vet allt om digital utveckling, tech och mediestrategier. Hon är inte bara en grym moderator, hon är även Tidskriftsdagens programredaktör.
(Foto på Paulina: Jennifer Kivinen)

Sophie Zhang: Visselblåsaren som trotsade Facebook

Hon riskerade allt för att uppmärksamma världen på Facebooks inverkan på demokratin. I ett 8000 ord långt memo, publicerat av bland andra Buzzfeed i september 2020, berättar Sophie Zhang, före detta data scientist på Facebook, hur hon upptäckt att flera av världens stora regeringar och ledare, inklusive Indien, Mexiko, Afghanistan och Sydkorea, använder sig av falska Facebook-konton och identiteter för att föra sina medborgare bakom ljuset, vinna makt och påverka valutgången. Hör henne berätta sin story och tankar kring demokratins framtid och techjättarnas roll och ansvar i den. Foto: Lisa Danz.

Intervjuar Sophie Zhang gör Linus Larsson, banbrytande techredaktör på DN och författare till flera böcker om spelvärlden och hackers.

Martina Bonnier: Så lanserades en nyskapande tidskriftsikon

Efter flera decennier i tidskriftsbranschen är Martina fortfarande dess okrönta drottning. Orädd och med en unik fingertoppskänsla för samtiden bryter hon nu ny mark med Vogue Scandinavia – en satsning som inte bara spänner över flera marknader utan också är ledande i sin satsning på hållbarhet och mångfald. I en intervju berättar Martina om resan fram till den omskrivna lanseringen av Vogue Scandinavia, hur det gått och om planerna framåt.

Nicklas Hermansson: Branschens viktigaste trendspaningar

Efter 20 år i mediebranschen och med ett stort antal kreativa satsningar i bagaget sa Nicklas Hermansson upp sig och startade sitt eget mediehus NomoFomo. Han ligger bakom tv-satsningar på Aftonbladet och Mittmedia och har bland annat varit kreativ chef på Bonnier News Brand Studio. Nicklas har synat en halv miljon nyheter, trender, studier och uppfinningar för att förstå vart vi är på väg. Han ger sina bästa spaningar till besökarna på Tidskriftsdagen. Foto: Christian von Essen

Richard Ntege: TikTok – kan det vara något för magasinen?

Richard Ntege, prisbelönt innehållskreatör och marknadsförare, som knäckte koden på TikTok efter två veckor. Nu gör han inte bara reklam åt giganter som Adidas och Spotify, han hjälper även företag att förstå hur man bygger varumärken på TikTok.
På Tidskriftsdagen berättar Richard om hemligheterna bakom ett lyckat TikTok-konto och vad svenska magasin kan lära sig av det.

Camilla Bergman: Väx affären i en tid då annonsörerna sviker – så gjorde Breakit.

Alla pratar om nya intäktsben och affärer men det finns mycket att hämta i existerande intäktsben. I denna programpunkt berättar Camilla Bergman öppenhjärtigt om hur de arbetat med både annonsaffären och sina målgrupper för att öka intäkterna.

Den nakna sanningen –  en transparent och ärlig panel om upp- och nersidorna med affärsutveckling och nya grepp i tidskriftsbranschen. Vad har funkat och vad har inte funkat? Vad ångrar panelisterna allra mest? Och vilka är de viktigaste insikterna?


Deltagare: Maria Blom, mediechef Sveriges Arkitekter, Hannes Andersson, vd Everysport Media Group (har varumärken som svenskaFans, fotbolldirekt, Innebandy magasinet m fl) och Camilla Bergman, vd Breakit.

Efter pandemin…

James Hewes, President och vd på FIPP (tidskrifternas världsorganisation), avslutar årets Tidskriftsdag med en global trendspaning kring den både spännande och osäkra framtid som väntar efter pandemin. Hur påverkar de nya förutsättningarna mediebranschen, och hur möter vi dem bäst?

Hur ser våra politiker på tidskriftsbranschen och frågor som är viktiga för oss?

Det vill vi ta reda på inför valåret 2022 då det verkar som om mediepolitiken kommer att ta större plats än vanligt i debatten.
Helle Klein ställer tre mediepolitiska talespersoner från S, M och L mot väggen:
Ida Karkiainen, Socialdemokraterna
Christer Nylander, Liberalerna
Viktor Wärnick, Moderaterna

Magasin, poddar, böcker…hur ser egentligen utgivarrollen ut i vårt brokiga medielandskap?

Patrik Hadenius, som efter många år i tidskriftsbranschen tagit klivet över till bokutgivning möter Anna Rastner, content director Bauer Media, vår nya medieombudsman, Caspar Opitz och Jon Åsberg, vd och chefredaktör på Fokus i ett samtal om utgivarskap i olika medieslag.

Branschens vinnare koras! 

Tidskriftspriset verkar för hög och bestående kvalitet och förnyelse av svenska tidskrifter genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Priset delas ut i tio kategorier och vinnarna avslöjas under Tidskriftsdagen.

Här kan du se alla nominerade till Tidskriftspriset!

“Det blev en härlig känsla som jag inte trodde skulle gå fram digitalt. Snyggt genomfört och bra närvarokänsla.”
(Besökare 2020)

Tidskriftsdagen 2021Välkommen på Tidskriftsdagen 2021

ANMÄL DIG OCH KOLLEGORNA NU

Sista dag för anmälan är 8 november!

 

Allt på samma biljett

Ditt förmånliga pris för att besöka Tidskriftsdagen:

  • För dig som jobbar i tidskriftsbranschen: 695 kr exkl. moms.
  • För dig som är leverantör till tidskriftsbranschen: 1 695 kr exkl. moms.
  • Branschmingel med ett glas bubbel ingår.

 

I stolt samarbete med ​vår ​huvudsponsor

Och våra partners

Tidskriftsdagen 2020 med Helle Klein och Kerstin Neld. Foto: Anette Persson

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


    Lyssna på Publicistpodden

    Lyssna här