fbpx

Välkommen till Tidskriftsdagen & utdelningen av Tidskriftspriset

12 november 2020

splash-rapport2
Tidskriftsdagen är det största eventet med fokus på tidskriftsbranschens möjligheter och utmaningar. I år gör vi eventet helt digitalt med flera internationella talare, skarpa case, tuffa frågor till makthavarna och dessutom utdelningen av Tidskriftspriset i 14 kategorier.
 
 

Hur lockar vi nya och gamla målgrupper till vårt redaktionella innehåll och vilka aktörer lyckas bäst? Hur påverkar mediepolitiken branschen och hur ska distributionen säkras för framtiden? Vilka visar vägen för digitala läsarintäkter idag och i framtiden?

Tidskriftsdagen ger svar på branschens mest brännande frågor med hjälp av inbjudna branschprofiler och beslutsfattare samt med exempel som inspirerar.

Obs! Sista anmälningsdag 10 november.

Medverkande: 

Det här får du:

  • Internationella keynotetalare
  • Skarpa case och profiler från tidskriftsbranschen
  • Färsk trendrapport om digitala läsarintäkter internationellt, speciellt framtagen för Tidskriftsdagens deltagare
  • Kulturministern på plats för frågor om mediepolitiken
  • PostNord svarar i distributionsfrågan
  • Presentation av nominerade och utdelning av Tidskriftspriset i 14 kategorier
  • Unika erbjudanden och kontaktmöjligheter med Tidskriftsdagens partners
  • Livesändning med personlig länk och möjlighet att se programmet i efterhand
eleni-stefanou

Eleni Stefanou, Social Media Platforms Editor,The Guardian News & Media

Camilla Björkman. Foto: Daniel Ivarsson

Camilla Björkman, vd Breakit

Natasha Billing NA-KD

Natasha Billing, Brand Director, NA-KD

tarver-graham

Tarver Graham, vd och grundare GladEye

anne-marie-gardshol

Annemarie Gardshol, vd och koncernchef PostNord

Jacob Bursell

Jacob Bursell, journalist och grundare av podden Kapitalet/Monopol Media

Amanda Lind

Amanda Lind, kultur- och demokratiminister

James Savage, The Local

James Savage, vd och publisher The Local

Helle Klein, ordförande Sveriges Tidskrifter

Helle Klein, vd och chefredaktör Dagens Arbete (ordf. Sveriges Tidskrifter)

derek-thompson

Derek Thompson, journalist The Atlantic

chef-calle-patrick

Calle Fleur, vice vd & Patrick Costow, utbildningsansvarig Chef

Jens Dahlqvist och Susanne Lindén

Jens Dahlkvist och Susanne Lindén, chefredaktörer på allas.se respektive Allas.

Susanna Schrobsdorff

Susanna Schrobsdorff, Chief Strategic Partnerships Editor och kolumnist, TIME Magazine

PROGRAM

Kl. 13.00

Välkommen och inledning
Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter och Helle Klein, ordförande Sveriges Tidskrifter.

Keynote: Storytelling utanför de egna plattformarna
Eleni Stefanou ansvarar för The Guardians närvaro i sociala medier och arbetar med att ta fram nya former för storytelling som fördjupar läsarengagemanget för journalistiken. Hon ger sin bild av de större trenderna inom digital media och användarbeteenden just nu.

Del 1

James Savage, vd och publisher The Local, introducerar och modererar dagens första pass.

Så skapades digital långläsning hos The Huffington Post
Tarver Graham är vd och grundare för den Nya Zeeländska designbyrån Gladeye som har hjälpt bland andra The Huffington Post med paketeringen av sin digitala långläsning. Vilka är framgångsfaktorerna för att konsumera journalistik digitalt och hur samspelar design och innehåll?

Case: allas.se
Jens Dahlkvist och Susanne Lindén, chefredaktörer på allas.se respektive Allas, berättar hur en ompaketering och redesign, där flera magasinsajter blev en, skapade en rejäl ökning av trafiken.

Case: NA-KD:s digitala marknadsföring
NA-KD är i en klass för sig när det gäller digital marknadsföring, branding och partnerskap riktat till den yngre publiken.
Hör bolagets Brand Director, Natasha Billing, dela med sig av några av framgångsfaktorerna.

PRISUTDELNING TIDSKRIFTSPRISET

Del 2

Helle Klein, Sveriges Tidskrifters ordförande och Dagens Arbetes vd och chefredaktör håller i det andra passet.

Heta stolen med PostNords vd
Annemarie Gardshol är vd och koncernchef på PostNord. På Tidskriftsdagen placerar vi henne i heta stolen där hon blir utfrågad i de heta distributionsfrågorna.

Kommer varannandagsdistributionen att genomföras i hela landet?
Hur stora prishöjningar kommer Postnord genomföra de närmsta åren?
Har Postnord ett samhällsansvar gällande det fria ordet?

Mediepolitik i förändring
Kultur- och demokratiminister Amanda Lind (mp) har blivit kritiserad under coronakrisen men har också lanserat flera stödinsatser riktade mot mediebranschen.

Varför riktas stödet mot dagspress och inte tidskrifter?
Hur ser hon på nätjättarna och ansvarsfrågan? Kommer vi att få en ”Googleskatt” i Sverige?

 

PRISUTDELNING TIDSKRIFTSPRISET

Kl 14.50-15.00 – Fikapaus och mingel med våra sponsorer

Sponsorer Tidskriftsdagen 2020 - Adviser, Media720, SCA och Stibo Complete

Kl 15.00 

Del 3

Camilla Björkman, vd Breakit modererar dagens tredje del.

Case: TIME Magazine
Susanna Schrobsdorff har arbetat på Time Magazine under lång tid i olika roller. I ett samtal berättar hon om den microbusiness hon just startat, inom ramen för Time i form av ett eget nyhetsbrev. Att reportrar lämnar desken får att starta sina egna “mini media empires” inom ramen för varumärket, är en företeelse som blir allt vanligare i USA.

Case: Podden Kapitalet
Jacob Bursell, journalist och grundare av podcasten Kapitalet berättar hur de skapar journalistik i ljudform och vilka möjligheter som finns i poddformatet.

Case: Chefs onlinekurser
Calle Fleur, vice vd och Patrick Costow, utbildningsansvarig berättar om hur Chef skapat sitt utbildningserbjudande online och lyckats ta betalt genom coronakrisen.

Så bygger den traditionella journalistiken lönsamhet för The Atlantic
The Atlantic har visat hur klassisk och bra journalistik även leder till kommersiella framgångar. Derek Thompson berättar hur The Atlantic jobbar med affärsutveckling och hur events, nyhetsbrev och egen konsultverksamhet bidrar till intäkterna.

PRISUTDELING TIDSKRIFTSPRISET

Kl 16.00 – Summering av dagen

sveriges tidskrifter logotype

Frågor eller synpunkter? Kontakta oss på info@sverigestidskrifter.se eller 08-545 298 90.