Tidskriftsdagen
– utveckling och inspiration från aktuella exempel och avgörande frågor för branschen
Inspireras av svenska och internationella aktörer inom AI och journalistik samt ta del av konkreta case och exempel från hemmaplan inom områden som sociala medier, annonsfinansiering, nischad ämnesjournalistik och mycket mer.
Tidskriftsgalan
– hylla branschens stjärnor när Tidskriftspriset delas ut i 12 kategorier
På Tidskriftsgalan samlas vi för galamiddag och ser vilka som vinner Tidskriftspriset 2024. Galan leds av Nassim al Fakir, programledare och underhållare samt Lina Hedlund, artist.
En värdeskapande dag och kväll
- Svenska och internationella talare
- Skarpa case och profiler från tidskriftsbranschen
- Galamiddag och branschfest på Cirkus
- Utdelning av Tidskriftspriset
- Unika erbjudanden och kontaktmöjligheter med Tidskriftsdagens och Tidskriftsdagens partners
Tidskriftsdagen
Programledare
Katarina Strömberg, moderator, tidigare it-journalist och eventchef på Foundry (IDG), Josefin Sigedal, vd Affärsvärlden samt Fredrik Wass, kommunikatör Sveriges Tidskrifter.
Några av stjärnorna som medverkar
AI-experten Agnes Stenbom, Zetland-grundaren Jakob Moll, superentreprenören och Upfront-grundaren Lauren Currie och AI-gurun David Caswell.
Leo Lagerkrantz, ansvarig utgivare EFN, Amelia Adamo, medieentreprenör, Julia Agha, vd Alkompis och Ludde Hellberg, vd Kvartal.
Anders Malmsten, medieanalytiker, Helena La Corte, vd LRF Media, Mathias Sundin, chefredaktör Warp News och Catherine Fulgencio, sociala medier-redaktör Forskning & Framsteg.
Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens Arbete, Calle Fleur, chefredaktör på tidningen Chef och tf vd på Chefakademin, Hannes Andersson, vd för Everysport Group och Kristofer Steneberg, AI-utvecklare på Avail.
Michaela Forni, entreprenör, författare och en av Sveriges största influencers och Johan T Lindwall, chefredaktör Svensk Damtidning.
Program
Programmet uppdateras allt eftersom.
Kl. 13.00 Välkomna
Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter och James Savage, ordförande Sveriges Tidskrifter.
(Gemensamt block för alla)
Journalistiken i AI-eran – hur ska vi navigera?
Programledare: Katarina Strömberg, moderator, tidigare it-journalist och eventchef på Foundry (IDG). Katarina är även programredaktör för AI-blocket och den avslutande delen på stora scenen.
Möjligheter och utmaningar – så blir AI en superkraft för tidskriften
David Caswell, application architect för AI i nyheter och grundare av StoryFlow Ltd (samt tidigare produktchef på BBC News), tar avstamp i nuläget och spanar in i framtiden kring AI för tidskrifter. I fokus är det nära och det praktiska, de AI-möjligheter som finns att utnyttja direkt för magasin och nischade medier. Han kommer även att lyfta den långsiktiga potentialen som finns för tidskrifter när det gäller att bygga ett AI-ekosystem med nya produkter och arbetssätt.
AI i journalistiken – idag, i morgon och framåt
Ett samtal med Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives på Schibsted. Hör Agnes berätta om Schibsteds arbete med AI, vad som är på gång framåt och hur hon ser att journalistiken kommer att utvecklas i takt med tekniken. Ta chansen att ställa dina egna frågor till Agnes.
Så jobbar redaktionsbotten Wall.Y på Warp News
Redaktionsbotten Wall.Y skriver nyheter och krönikor, kan agera som nyhetsuppläsare och jobbar utan att klaga med re-writes av pressmeddelanden. Hon möter också läsarna och tanken är att lägga till nya funktioner och finesser vartefter, utifrån deras återkoppling. Mannen bakom heter Mathias Sundin, grundare av Warp Institute och chefredaktör och vd för Warp News. Mathias berättar om Wall.Y:s utvecklingsresa där redaktionsboten blivit en i teamet och en viktig del av Warp News varumärke.
Med AI som stöd i prisvinnande granskning
Inas Hamdan, journalist på Sydsvenskan, fick stora journalistpriset i kategorin Årets förnyare för “Världens nya bild av Sverige”, om mediebolaget Al Jazeeras rapportering om Sverige. AI var en viktig del av hennes granskning, bland annat lät hon ChatGPT sammanfatta stora mängder text på arabiska och analysera utifrån olika nyckelord. Inas använder lösningar som ChatGPT varje dag och ser det som ett verktyg som sparar tid, hittar mönster och kan koppla bort den mänskliga faktorn när det är en fördel. Här berättar hon mer om sitt arbete och hur hon använder AI.
Chef GPT går loss på tidningsarkivet – skapar nytt
värde för läsarna.
Med små resurser kan det kännas svårt att komma igång med AI, såväl internt som för produktutveckling. Men med en egen GPT byggd i Chat GPT kommer du långt. Tidningen Chef har utvecklat supersmarta Chef GPT, som redan hjälper redaktionen i det dagliga arbetet. När verktyget är klart, testat, optimerat och finjusterat ska det släppas som en exklusiv premiumtjänst. Hör Calle Fleur och Kristofer Steneberg berätta hur och varför de skapade Chef GPT och vad verktyget ska hitta på framöver.
Prisutdelning av Årets Skoltidskrift
Kl 14.40 FIKAPAUS OCH MINGEL MED VÅRA PARTNERS
Kl. 15.10 Välj mellan spår 1 och spår 2
SPÅR 1
(I samarbete med 720gruppen)
Affärerna som driver branschen
Programledare och redaktör för programmet: Josefin Sigedal, vd Affärsvärlden.
Scensamtal: Så lyckas vi med annonsintäkterna
Med 600 000 arabisktalande läsare i Sverige är Alkompis den största arabiskspråkiga nyhetssajten. Samtidigt är sajten helt annonsfinansierad – och går med vinst! Hur är det möjligt? Vi får lyssna till Julia Agha, som är vd för Alkompis, när hon berättar om affärsmodellen och framgångsfaktorerna.
Förlagsjätten från insidan
LRF Media är en av jättarna i tidskriftsbranschen med sina 250 mkr i omsättning. I maj 2023 tillträdde Helena La Corte som vd och lovar mer fokus på kärnverksamheten. Men vad innebär det för journalistiken och för e-handelsbenet som det tidigare satsats på? Vi tar tempen på en av jättarna i branschen.
Från 0 till 16 miljoner i mammasegmentet
Michaela Forni är en av Sveriges största influencers och ägare av Forni, som hon själv benämner som ett interaktivt och modernt livsstilsmagasin. Sedan några år är hon även techentreprenör i och med appen Babyjourney som gått från 0 till 16 mkr i omsättning på 3 år, med vinst de senaste två åren. Forni och liknande tjänster tar allt mer den roll, som (i detta fall) traditionella mammatidningar skulle kunna ha. Vad kan tidskrifterna lära av de moderna medieentreprenörerna?
PANEL: Framtiden för konsumenttidskrifterna
Hur ser framtiden för konsumenttidskrifter ut? Vad kan vi lära oss av aktörer som till exempel Babyjourney? Vad behöver tidskrifter göra mer eller mindre av för att både överleva och frodas? Panelen sammanfattar lärdomar från tidigare programpunkter och branschen, och reflekterar kring utmaningar och framgångsfaktorer.
Medverkande:
- Amelia Adamo, medieentreprenör
- Anders Malmsten, analytiker
- Ludde Hellberg, vd Kvartal
SPÅR 2
(I samarbete med Tulo)
Journalistik i förändring
Programledare: Fredrik Wass, kommunikatör Sveriges Tidskrifter.
Redaktör för programmet i Spår 2: Barbro Janson-Lundkvist, A4.
Fördjupande journalistik blev en hit bland unga i Danmark
Danska medieföretaget Zetland grundades 2012 och har nu vuxit till över 50 medarbetare och 40 000 betalande prenumeranter. Succékonceptet är nyfikna, nyanserade artiklar som alltid publiceras i både text och ljud. Men hur lyckas Zetland locka så många unga och lojala läsare? Jakob Moll, medgrundare, international director och tidigare vd, berättar. Just nu arbetar han med att föra Zetlands modell till nya marknader, och först ut är Finland.
58-åringen satsade på TikTok – hur gick det?
Anrika Forskning & Framsteg vill nå yngre läsare och anställde i vintras TikTok-redaktören Catherine Fulgencio. Målet var att öka spridningen av bra vetenskaplig journalistik i en ung målgrupp och att med korta rörliga format bygga läsarrelationer. Vilka är lärdomarna så långt? Catherine Fulgencio som tidigare jobbat med TikTok på P3 nyheter och Sommar i P1 delar sina erfarenheter på scen.
Scensamtal: Omtalade Ekonomikanalen EFN avslöjar sina framtidsplaner
Handelsbanken-finansierade tv-kanalen EFN har blivit mycket uppmärksammad under den senaste tiden, inte minst för att man rekryterat en mängd kända medieprofiler och journalister (Malin Ekman, Claes de Faire, Anna Hedenmo, Katrine Kielos och Fredrik Strage för att bara nämna några). EFN kallar sig ”privat public service” och säger sig vara i allmänhetens tjänst. Varför väljer en bank att satsa på oberoende journalistik? Varför rekryterar man medarbetare i Östersund och Umeå? Och varför satsar de på TikTok? Leo Lagercrantz är ansvarig utgivare och driver produktionsbolaget som producerar EFN och svarar på frågor om EFN i ett samtal på scenen.
PANEL: Nischad och konkurrenskraftig
Hur är det att som nischad publicist konkurrera med Sveriges största nyhetsredaktioner? Panelen delar frikostigt med sig av erfarenheter, misstag och klokskaper.
Medverkande:
- Johan T Lindwall, chefredaktör Svensk Damtidning
- Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens Arbete
- Hannes Andersson, vd för Everysport Group – den börsnoterade medieaktören som utvecklar digitala plattformar och tjänster inom sport, har 70 anställda och en internationell publik.
Återsamling och avslutning
Programledare: Katarina Strömberg
Nya gräv med ny teknik
Vad kan man göra med AI och 60 miljoner fakturor från kommuner, kommunala bolag, myndigheter och universitet? Entreprenören Jens Nylander, som bland annat startade och drev mp3-bolaget Jens of Sweden, vet. Han har med det egna verktyget Ormeo analyserat offentliga data för att hitta avvikelser att granska närmare. Arbetet har lett till en mängd avslöjanden om hur skattemedel används. Hör om hur Jens jobbar och hur AI är möjliggörare i hans projekt.
Att leda med vänlighet – så äger du framtiden i en AI-driven värld
Lauren Currie avslöjar varför vänlighet inte bara är ett känslomässigt modeord, utan en avgörande faktor i en värld med AI och snabb teknikutveckling. Lauren Currie kommer att ge dig insikter och strategier som du behöver för att leda med vänlighet, utnyttja kraften i AI och säkerställa att ditt företag inte bara överlever utan också blomstrar i framtiden. Förbered dig på att bli inspirerad, utmanad och redo att leda med hjärta.
Cirka kl 17.30-18.45
Mingel inför Tidskriftsgalan.
Kl. 18.45
Tidskriftsgalan.
Tidskriftsgalan – branschens vinnare koras!
Tidskriftspriset verkar för hög och bestående kvalitet och förnyelse av svenska tidskrifter genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Priset delas ut i tolv kategorier och vinnarna avslöjas på Tidskriftsgalan under ledning av artist- och programledarparet
Nassim Al Fakir och Linda Hedlund.
- Vinnarna Tidskriftsprisets 12 kategorier presenteras
- Galamiddag och branschfest
- Nassim Al Fakir och Linda Hedlund leder galan
Priser
För medlemmar i Sveriges Tidskrifter och våra partners:
- Endast Tidskriftsdagen: 3399 kronor
- Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan inkl. galamiddag: 3899 kronor
- Endast Tidskriftsgalan inkl galamiddag: 1699 kronor
Gå vidare till anmälan för att se övriga priser.
I stolt samarbete med våra huvudpartners:
…och våra industripartners: