Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan

Branschens största evenemang – Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan med utdelningen av Tidskriftspriset 2022!


Äntligen får vi träffas igen – välkommen till en dag på Lilla Cirkus och en galakväll i stora salongen på Cirkus i Stockholm den 19 oktober.

Tidskriftsdagen – utveckling och inspiration utifrån aktuella och avgörande frågor för branschen:  

Vi kommer bredda perspektiven, lyssna på dem som ligger i framkant, blicka framåt och försöka greppa framtiden och få möta branschföreträdare som tvingats ställa om för att klara av en verklighet som är svår att föreställa sig. Dagen leds av Unn Edberg, publisher Vi media, och Nicklas Hermansson, grundare och chefredaktör NomoFomo.

 

Tidskriftsgalan med Tidskriftspriset – branschens största priser delas ut:

På Tidskriftsgalan samlas vi för galamiddag och ser vilka som vinner Tidskriftspriset 2022 när branschens största pris delas ut i nio kategorier. Galan leds av Ina Lundström, journalist, radio- och poddprofil samt ståuppkomiker och Hanna Hellquist, journalist, författare och programledare.

ANMÄLAN ÄR STÄNGD

  • Internationella talare
  • Skarpa case och profiler från tidskriftsbranschen
  • Framtidsspaningar
  • Galamiddag och branschfest på Cirkus
  • Utdelning av Tidskriftspriset
  • Unika erbjudanden och kontaktmöjligheter med Tidskriftsdagens partners

Logo Tidskriftsdagen

Tidskriftsdagen

Programledare:

Program

Kl. 13.00 Välkomna
Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter och Helle Klein, ordförande Sveriges Tidskrifter.

Från modemagasin till överlevnadsguide
Sonya Zabouga
är chefredaktör för ELLE Ukraina och har modejournalistik som sitt specialområde. Efter invasionen gick tidningen från att vara ett livsstilsmagasin för kvinnor till att bli ett magasin för hur man överlever i krig, nästan över en natt. När allt omkullkastades så valde Sonya Zabouga och redaktionen att ställa om och fortsätta arbeta på de sätt som går, ibland med fara för sina egna liv. Nu kommer hon till Tidskriftsdagen och berättar​.

Framtidsblock:

Trenderna som avslöjar – så här ser framtiden ut
Se in i framtiden? Omöjligt?
Nej – inte om man som Nicklas Hermansson, chefredaktör och grundare NomoFomo, varje vecka synar 2 500 poddar, bloggar, artiklar och rapporter om världen och internet,
och ur detta sållar ut de viktigaste trenderna. Följ med när Nicklas leder oss in i framtiden.

Tidskrifternas plats i Metaverse
Emma Ridderstad, medgrundare och vd på Warpin Media och drottningen av
Metaverse – en tredimensionell verklighet bortom vår reella som nås genom augmented reality (AR) och virtual reality (VR). Men hur och varför är AR och VR intressant för tidskrifterna?

Expertpanelen analyserar
Hur kommer tidskrifterna påverkas och dra nytta av
framtidens möjligheter och utmaningar?
Emma Ridderstad, Unn Edberg, Nicklas Hermansson

Datadriven journalistik – i praktiken
Matt Egan,
Global Editorial Director, Foundry (fd IDG), går på djupet i hur man bedriver datadrivet innehållsarbete i praktiken. Utöver att leda team globalt ansvarar han för målgruppsutveckling, data, content, e-handel, analys och video. Matt har full koll på det digitala landskapet och här ger han sina bästa tips.

TRE INSPIRERANDE CASE Á 10 MINUTER:

En heldigital aktör delar insikter
Mikael Blix
, vd och grundare @Heja.io.

Knepen som får fart på lösnumren
Daniel Andersson, vd Tidsam.

Altinget skakade om Danmarks magasinsmarknad – nu är de här
Sanna Rayman, chefredaktör och ansvarig utgivare för Altinget.

Prisutdelning av Årets Skoltidskrift

Cirka kl. 14.45 – 15.15
FIKAPAUS OCH MINGEL MED VÅRA PARTNERS

Så vässar du dina nyhetsbrev
Ryan Broderick, frilansjournalisten med bakgrund från BuzzFeed och Vice, har fått stort genomslag med nyhetsbrevet Garbage Day inriktat på internetkultur.  Det når tiotusentals betalande prenumeranter. Han kommer prata om hur nyhetsbrev kan vässas för att bygga en lojal, betalande läsarskara.

Målgruppen central i annonsaffären
Rätt omgivning har blivit allt viktigare för annonsörerna, det gäller verkligen att synas i rätt sammanhang. Här har magasin och nischade sajter en stor möjlighet mot de som är allmänna och breda. Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige, berättar om hur kontext kommer att bli en viktigare ingrediens när tredjeparts-cookien försvinner.

Expertpanelen analyserar
Hur kan nischmedier optimera annonsaffären?
Panelen består bland andra av Kenneth Danielsson,
Johanna Alanko, mediestrateg och Partner på mediebyrån AdOn, Richard Ahlman, digitalchef, Adviser och Jenny Rahm, Nordenchef Acast, tidigare affärsområdeschef för Lifestylegruppen, Bonnier News.

Hur lockar vi talangerna till magasinen?
Varför har det blivit svårare att rekrytera till branschen?
Vilka kompetenser är särskilt svårt att fånga?
Hur gör vi arbetsplatsen mer attraktiv?

Paneldiskussion med:
Elsa Falk
, kommunikationschef, Bonnier News.
Roshanak Fatahian, medgrundare, All Of Us, mångfalds- och inkluderingschef NORD DDB.
Ann Henriksson, vd LRF Media.
Joakim Romanus, HR- och kommunikationsdirektör Aller media.

Podden – den nya digitala tidskriften?
För drygt ett år sedan förvärvade Pophouse Entertainment, där Björn Ulvaeus är en av huvudägarna, Perfect Day Media – ett av podcastmarknadens ledande bolag.
Vi har bjudit in Per Sundin, vd på Pophouse, för att höra mer.
Varför valde de att investera i poddar?
Hur har det gått?
Hur kan tidskrifterna göra sin poddar mer lönsamma?

TRE INSPIRERANDE CASE Á 10 MINUTER:

Hemligheterna bakom att sätta rätt pris
Per Högberg, grundare & senior partner PriceGain.

Så jobbar vi med nyhetsbrev och poddar
Anna Careborg
, vd och chefredaktör Svenska Dagbladet.

E-handel + publishing = klirr i kassan
Johan Svensson, vd Ehandel.se.

Att leva under hot – Helle Klein berättar
Helle Klein, chefredaktör och vd för Dagens Arbete delar sin personliga berättelse om hur det är att vara utsatt för hot i sin yrkesroll.

Klockan 17.30
Mingel (med förrätt) inför Tidskriftsgalan.

Klockan 19.00
Tidskriftsgalan.

Medverkande:

 

Läs mer om alla talare här

Programredaktörer: HiGear Transformation

 

Tidskriftsgalan – branschens vinnare koras!

Foto: Bo Håkansson/SVT/TT/På Spåret

Tidskriftspriset verkar för hög och bestående kvalitet och förnyelse av svenska tidskrifter genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Priset delas ut i tio kategorier och vinnarna avslöjas under Tidskriftsgalan under ledning av Ina Lundström och Hanna Hellquist.

 

 

 

  • Vinnarna av nio av Tidskriftsprisets kategorier presenteras
  • Galamiddag och branschfest
  • Ina Lundström och Hanna Hellquist leder galan

 

Nominerade till Tidskriftspriset 2022

 


Ditt förmånliga pris för att besöka Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan:

  • För dig som jobbar i tidskriftsbranschen:
    Tidskriftsdagen: 2749 kr exkl. moms.
    Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan: 3299 kr exkl. moms.
    Tidskriftsgalan: 1349 kr exkl. moms.
  • För dig som är leverantör till tidskriftsbranschen (tryckeri, konsult och liknande):
    Tidskriftsdagen: 3549 kr exkl. moms
    Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan: 4299 kr exkl. moms.
    Tidskriftsgalan: 1749 kr exkl. moms.

Mycket proffsigt och bra innehåll. Önskar att jag bett fler medarbetare att närvara. (Tidigare besökare)

ANMÄLAN ÄR STÄNGD

Sista dag för anmälan är 5 oktober

 

I stolt samarbete med ​vår ​huvudpartner…

…och våra partners

 

 

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Allt om branschens största dag och kväll!
    Läs vad som hände på Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan, se mingelbilderna och vilka som vann Tidskriftspriset 2022!
    Läs mer här

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


    Lyssna på Publicistpodden

    Lyssna här