TIDSKRIFTSDAGEN &
TIDSKRIFTSGALAN 2017
INSPIRATION OCH CASE SOM DRIVER TILLVÄXT
Välkommen till branschens största event. Den 8 november möter du internationella och svenska talare, får inspiration som skapar tillväxt och deltar i vår stora gala på Cirkus med utdelning av Tidskriftspriset i 12 kategorier.

SÅ BYGGER THE ECONOMIST SITT VARUMÄRKE
Hur gör The Economist för att bygga och bibehålla ett av världens starkaste tidskriftsvarumärken? Robin Raven, Vice President, Reader and Product Strategy på The Economist har svaret. På Tidskriftsdagen berättar han om vad det krävs för att behålla kontrollen över varumärket i en flora av kanaler och med en mängd publiceringar samtidigt.

DET HÄNDE MED SKAM-SKÅDISEN PÅ OMSLAGET
Kine B. Hartz, chefredaktör för den norska tidningen Costume skapade omslaget som väckte debatt långt utanför landets gränser. På Tidskriftsdagen berättar hon om reaktionerna och tidningens strategi. Dessutom: Paneldiskussion om representation i media.

FÖRDOMSPODDEN LIVE PÅ SCENEN
Vilken tidning snapchattar sina måndagsmöten? Och stämmer det att en viss livsstilstidning har ett taxikonto som överstiger annonsbudgeten för webben? På en redaktion väljer man lunchställe utifrån en algoritm. På en annan hänger Petter Stordalens porträtt mitt på redaktionsgolvet. Eller? Våra fördomar avslöjar oss. Emil Persson från Cafés succépodd Fördomspodden konfronterar ett antal kända tidskrifter med fördomar, live på scenen.

ÅRETS PROGRAMLEDARE PÅ ALLMÄN BEGÄRAN
Förra året var de sidekicks på Tidskriftsdagen, men publiken ville ha mer! Vi har lyssnat på utvärderingarna och i år tar Irena Pozar och Helle Klein plats på scenen som moderatorer för hela dagen. Irena Pozar är chefredaktör för Veckorevyn.com och Social Media Manager på Bonnier Magazines & Brands. Helle Klein är vd och chefredaktör på en av Sveriges största tidskrifter, Dagens Arbete.

SÅ HANTERAR VI RELATIONEN MED IT-JÄTTARNA
Google, Facebook och andra stora it-företag erbjuder tjänster som många tidskrifter och publicister använder sig av dagligen och i många fall är beroende av i sin verksamhet. Samtidigt konkurrerar vi om annonspengar, målgruppsdata och distributionskanaler. Hur ska de olika aktörerna förhålla sig till varandra, vilka möjligheter ser vi framåt och hur svarar vi på utmaningarna? Representanter från Google och Facebook medverkar i en paneldiskussion tillsammans med förlagschefer från den svenska tidskriftsbranschen.

TILLSAMMANS LÖSER VI BRANSCHENS UTMANINGAR
Nytt för i år är en interaktiv del under Tidskriftsdagen där vi tillsammans med innovationsbyrån Fantastic Studios tar oss an utmaningar. De är processledare och experter på att generera värdeskapande idéer och utveckling av verksamheter för att få fram konkreta lösningar för framtiden.

DET VÅRAS FÖR DIGITALA LÄSARINTÄKTER
Dagspressen har visat vägen, är det tidskrifternas tur nu? Anna Åberg Hellsén, chef för DN.se digital utveckling på DN och DI, berättar hur DN fått 100 000 personer digitala prenumeranter. ATL:s publisher och ansvariga utgivare Annika R Hermanrud berättar om tidningens satsning på digitala läsarintäkter.

SVERIGES NYA HUMORSTJÄRNA
Shanthi Rydwall-Menon är en av de starkast lysande humorförmågorna i Sverige just nu, verksam i både traditionella och sociala medier. På Tidskriftsgalan underhåller hon publiken med sina träffsäkra framträdanden.

PODD-DUO I NYA ROLLER
Det populära poddparet Thomas Mattsson och Jan Helin tar nu nästa steg i sin personliga medieutveckling. De återförenas under Tidskriftsgalan och bildar konferencier-par! Dags för mediehumor och snabba repliker med andra ord.
CASE: SÅ GRANSKADE BREAKIT PLATTFORMSEKONOMIN
√ Wallraffande på cykelsadeln √ Livesändning med läsarmedverkan √ Internationellt genomslag
NÖJDA BESÖKARE VARJE ÅR

“Väldigt bra!”
“Bästa på länge!”
“Som en klassträff som tar slut alldeles för fort.”

“Det var en proffsig helhet. Programledare dag och kväll på scen gjorde ett jättebra jobb.”

“Ett av de bättre programmen för dagen på länge. Bra med ett genomgående tema.”
PAMPIG GALAKVÄLL PÅ CIRKUS

BRANSCHENS BÄSTA BELÖNAS

GALANS VÄRDAR: MATTSSON OCH HELIN
– Vi är omåttligt stolta över att få göra comeback som duo i detta tjusiga sammanhang. Vår sammanlagda talang för att leda galor kan se tunt ut, men vi törs lova att det inte blir tyst, säger Jan Helin.
De drev Sveriges mest populära mediepodd i flera år, men när Jan Helin slutade på Aftonbladet och blev programdirektör på SVT avslutades poddsamarbetet med Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, till mångas saknad. Nu kan du glädjas åt att samarbetet återuppstår när Jan Helin och Thomas Mattsson bildar konferencier-par och leder oss genom galakvällen på Cirkus!
FÖRMÅNLIGA PRISER
VÄLKOMMEN!
Välkommen att bli inspirerad, ta del av skarpa case och lär dig av andra som lyckats. Gå på Tidskriftsdagen och avsluta kvällen med kollegorna på Tidskriftsgalan, eller välj att bara besöka en av dagens två delar.
(Sista anmälningsdag 27 oktober)
PROGRAM
12.30 Registrering
13.00 Inledning
Irena Pozar och Helle Klein leder oss genom dagen.
Keynote: Så bygger The Economist sitt varumärke
Robin Raven, Vice President, Reader and Product Strategy på The Economist
2 x case: Det våras för digitala läsarintäkter
Anna Åberg Hellsén, chef för DN.se och den digitala produktutvecklingen på DN och DI
Annika R Hermanrud, publisher och ansvarig utgivare ATL / LRF Media
Så löser vi branschens utmaningar
Fantastic Studios lotsar oss genom ett antal viktiga frågeställningar för framtiden.
Kl 15.00 PAUS: Fika och branschmingel
Kl 15.30 Prisutdelning: Årets Medierådgivare
Case: Så granskade Breakit gigekonomin
Erik Wisterberg från Breakit berättar om wallraff-granskningen av Foodora och Uber Eats.
Facebook som plattform för journalistik
John Severinson,Media Partnerships at Facebook and Instagram, berättar om ramverket Facebook Journalism Project.
Panel: Hur hanterar vi relationen med it-jättarna?
Vilka möjligheter ser vi framåt och hur svarar vi på utmaningarna?
I panelen:
Stina Abenius, publicistisk direktör Aller media
Lars Dahmén, vd Bonnier Magazines & Brands
John Severinson, Media Partnerships at Facebook and Instagram
Farshad Shadloo, nordisk kommunikationschef på Google & YouTube
Case: “Sana” på omslaget skapade rubriker
Norska Costumes chefredaktör Kine B. Hartz om omslaget som gjorde avtryck.
Panel: Representation i media
Mångfaldstänkande bortom klyschorna. Hur gör vi för att nå och möta alla läsare?
I panelen:
Maja Bredberg, pr-strateg Forsman & Bodenfors och grundare av mångfaldsprojektet Stockholm Open
Cissi Elwin, chefredaktör tidningen Chef
Devrim Mavi, kanslichef Fi, tidigare chefredaktör för tidningarna Arena och Hotellrevyn
Fördomspodden live på scenen
Cafés succépoddare Emil Persson konfronterar ett antal tidningar med sina fördomar.
17.30 Branschmingel inför Tidskriftsgalan
18.45 Galamiddag på Cirkus och utdelning av Tidskriftspriset i 12 kategorier
Thomas Mattsson och Jan Helin leder Tidskriftsgalan.
Sveriges nya humorstjärna Shanthi Rydwall-Menon underhåller.