
Vad?
- Ett helt nytt koncept under våren 2026 där du väljer en, två eller tre halvdagar med värdeskapande innehåll för din yrkesroll
- Skarpa och inspirerande talare och panelister
- Case, debatter och analyser.
- Branschmingel med kollegor och intressanta branschaktörer
Var?
- Playhouse Teater
Drottninggatan 71A, Stockholm. - Tider: Programmet till de tre halvdagarna pågår kl 13.30 -16.30.
Branschminglet startar i direkt anslutning till programmet och håller på fram till kl18.00.
När?
5 februari: Agenda 2026 – Det här behöver en tidskriftsaktör ha koll på 2026
Vi ger omvärldsbevakning, tittar på lösningarna och sätter Google i heta stolen.
✅ Program
19 Mars: Vägen framåt – Printaffärens återtåg och framgångsrik digitalisering
Är det dags att satsa på print eller digitalt – eller både och? Är den intäktsstarka papperstidningen åter i ropet? Och hur får man en framgångsrik digital affär 2026?
✅ Program.
16 April: Magasin 2.0 – När generation swipe tar över
Framtiden är nu och den scrollar snabbt! Sveriges Tidskrifters Next Gen Board ger dig allt du behöver veta för att nå ut till den nya generationens tidskriftspublik.
✅ Program
JUST NU: Köp biljett till alla tre dagarna till förmånligt early bird-pris. Gäller till 31 december.
🐦 Se priser
Några av de medverkande på Tidskriftsdagarna
Program dag 1 (5 februari)
Agenda 2026
– Det här måste en tidskriftsaktör ha koll på 2026
Agenda 2026 är ett smörgåsbord av aktuella insikter och fördjupningar. Det nya sökekosystemet efter AI-sökens intåg ritar om den digitala kartan och att hitta en lojal nisch blir allt viktigare. Här får du en överblick över sådant som en snabbfotad publicist behöver ha koll på 2026. Vi ger omvärldsbevakning, tittar på lösningarna och sätter Google i heta stolen.
Dagen leds av Thomas Mattsson, senior adviser på Bonnier News. Fler detaljer kring programmet presenteras löpande.
- Det nya sökekosystemet
Per Malm Danielson, redaktionell AI-expert, ritar kartan över det nya sökekosystemet. Hur mycket trafik förlorar tidskrifterna sedan AI-sökens intåg? Hur har läsarnas sökbeteenden förändrats? Och vad är det senaste i denna utveckling? - Heta stolen med Google
Hur ser big tech-bolaget på förändringarna i söktrafik – och hur det påverkar svenska tidskrifter? Programledaren Thomas Mattsson ställer tuffa frågor till Googles Dímitra Létsa. Hon jobbar med strategiska partnerskap med publicister och kommer att berätta om Googles vision om framtiden för söktrafik och AI-sök. - Panel: Så lockar du lojala läsare till din nisch
När söktrafiken minskar blir det ännu viktigare att bygga starka egna kanaler, till exempel genom nyhetsbrev. Panelsamtal med Camilla Bergman, vd Impact Loop och Energy Loop, Helena La Corte, vd LRF Media och Andreas Gustavsson, chefredaktör Dagens ETC. Det gäller att renodla sin affär. Och hålla kvar sin publik i kanaler som tidningen själv har kontroll över. - Vad är nyttan med AI?
Distributionskanaler och plattformar förändras snabbt och är dyra att påverka. Det är lättare att påverka och effektivisera allt vi gör före publicering. Eric Frånlund, Chief Technology Officer på Everysport Group och hockeysajten Elite Prospects, berättar om potentialen med AI-teknik för svenska tidskrifter. Elite Prospects är en av världens ledande hockeyplattformar med cirka 6 miljoner användare per månad och arbetar aktivt med att använda AI för att effektivisera befintliga processer. - Så kan valet 2026 påverkas av AI-bluffarna
Kommer desinformation och slopaganda (massproducerad propaganda) att öka inför valet? Två rutinerade faktagranskare beskriver de vanligaste fällorna i valbevakningen. Här får du en snabbkurs om att granska virala påståenden, orkestrerade nätkampanjer och alltmer övertygande AI-bluffar. Grävreportern och författaren Jonathan Lundberg leder sedan 2019 Medieinstitutet Fojos kurser i fact-checking. Grävande journalisten Siri Christiansen har som factchecker vid globala Logically Facts avslöjat flera fall av rysk desinformation på TikTok.
- Branschmingel på Playhouse Teater
Program dag 2 (19 mars)
Vägen framåt
– Printaffärens återtåg och framgångsrik digitalisering

Den här insikts- och nätverksdagen handlar om vägval. Är det dags att satsa på print eller digitalt – eller både och? Är den intäktsstarka papperstidningen åter i ropet? Och hur får man en framgångsrik digital affär 2026? Vi tittar på framgångsexemplen och delar branschens bästa råd i en tid av nya förändringar och utmaningar.
Dagen leds av Malin Roos, chefredaktör Femina. Fler detaljer kring programmet presenteras löpande.
- Den nya digitala kartan – Digitala ”pure players” som lyckas
Emanuel Karlsten listar de mediehus och tidskrifter som lyckas digitalt – och vad som är framgångsfaktorerna bakom dem. Vilka heldigitala mediehus går bra ekonomiskt? Och varför lyckas just de? Finns det ett recept på digital framgång? Hur lyckas våra tidskrifter i det nya digitala medielandskapet? Emanuel Karlsten är journalist, författare och föreläsare och driver Sveriges största mediepodd: Mediepodden. - Pappersmagasinet – Lyxartikel eller kärnaffär?
Aller Medias vd Michael Aller, sjätte generationen Aller, berättar i en intervju om hur Aller Media ser på den älskade papperstidningens roll. Är det glassiga pappersmagasinet en integrerad produkt med den digitala affären eller står livstilsmagasin i print på egna ben? Nyligen gjorde kvinnomagasinet Femina återtåg i print i Danmark – ett tecken på att papperstidningen fortfarande har en plats. Men hur ser framtiden ut för print i en alltmer digital värld? - Från papper till digitalt
Det papprigaste av magasin, Filter, drar ned på print för att bli mer digital. Vilken roll spelar printprodukterna nu i kombination med sajten? Hur får man publiken att känna igen tidningen när varumärket rör sig i nya kanaler? Offside har redan gjort samma digitaliseringsresa och där var en viktig faktor att kunna berätta tidningens story. Malin Wernvik är marknadschef på Offside Press och Sally Eriksson är digital chef på Filter. De summerar sina bästa tips till andra tidskrifter som vill lägga mer fokus digitalt. - Panel: Vem gör print 2030?
Är den kostsamma, men också intäktsstarka, papperstidningen åter i ropet? Eller behöver tidskrifter digitalisera snabbare? Hur länge kommer printaffären att kunna hållas vid liv? Summerande panelsamtal med Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter, Eva Burman, chefredaktör, Dagens Arbete, Annika Lindecrantz, förlagsredaktör, Story House Egmont och Thomas Peterssohn, vd, Ny Teknik Group och chefredaktör, Ny Teknik. - Branschmingel på Playhouse Teater
Program dag 3 (16 april)
Magasin 2.0
– När generation swipe tar över

Framtiden är nu och den scrollar snabbt! Här är allt du behöver för att nå ut till den nya generationens tidskriftspublik. Är reporterinfluencers den nya grejen? Är det fysiska mötet dött? Hur ska framtidens tidskrifter se ut? Sveriges Tidskrifters Next Gen Board har skapat programmet för dagen.
Dagen leds av Raffaella Lindström, reporter på LO Mediehus och Erik Glaad, reporter på Expo. Båda är medlemmar av Sveriges Tidskrifters Next Gen Board. Fler detaljer kring programmet presenteras löpande.
- Kulturminister Parisa Liljestrand (M) i heta stolen – hur ser hon på mediebranschens framtid i allmänhet och tidskriftsbranschens framtid i synnerhet?
- Utdelning av Tidskriftspriset för Årets Skoltidskrift
- Hur ska framtidens tidskriftsförlag se ut? Next Gen Board berättar om det pågående arbetet med den nya NGB-rapporten och vad de kommit fram till hittills.
- Personlig avsändare – Krävs det av journalister att dela med sig av sitt privatliv för att nå framtida läsare?
- Panel: Så når du framtidens läsare
- Vad krävs för att nå en målgrupp som vill undvika ens innehåll?
- Branschmingel på Playhouse Teater

Priser för medlemmar
För medlemmar i Sveriges Tidskrifter och våra partners:
- En eller två dagar: 1295 kr per dag (exkl. moms)
- Paketpris för alla tre dagar: 2995 kr (exkl. moms)
- ERBJUDANDE – Early bird! Alla tre dagar 2395 kr (exkl. moms)
Early bird-priset gäller vid bokning senast sista december.
Priser för icke medlemmar:
- En eller två dagar: 1595 kr per dag (exkl. moms)
- Paketpris för alla tre dagar: 3995 kr (exkl. moms)
- ERBJUDANDE – Early bird! Alla tre dagar 3395 kr (exkl. moms)
Pris på tredagarspaketet vid bokning senast sista december.
I stolt samarbete med vår huvudpartner:
…och våra industripartners:






