”Risken finns att läsarna får mindre för pengarna”, säger Camilla Sjöberg på motorförlaget Albinsson & Sjöberg.
”Över gränsen för vad som är rimligt”, ryter Joakim Svensson på travtidningen Travronden.
”Hisnande” säger Kristina Adolfsson på seniortidningen Senioren.
Postnord har stadigt höjt priserna för att dela ut tidningen de senaste tio åren. Senaste fyra åren har styckpriset per tidning ökat med tiotal ören varje år, och kilopriset med ungefär en krona. Men i år sprängdes även 3-kronors gränsen på styckpriset för posttidningar med en upplaga på 100 000 och därunder.
Därtill tar Postnord bort den tidigare rabatten som fanns på adresser inom låg zon – vilket lett till en kraftig prisökning på styckpriset för dessa tidningar. Räknat på en upplaga på 100 000 exemplar är ökningen i listpris hela 17 procent. För adresser som ligger inom normal zon är ökningen 4 procent.
Också kilopriset har ökat och ligger nu på över 15 kronor per kilo. Det är en ökning med 7 procent från året innan. För tidskriftsaktörer med printutdelningen är prisökningen minst sagt kännbar.
Här har vi samlat några reaktioner från branschen.
Albinsson & Sjöberg: ”Risken finns att läsarna får mindre för pengarna”

Stora motortidningsförlaget Albinsson & Sjöberg drabbas av prisökningarna hos Postnord. Många av förlagets läsare är äldre – och uppskattar sin papperstidning. Det berättar Camilla Sjöberg, ägare.
Hur påverkar Postnords nya prismodell ert förlag?
– Självklart påverkar det oss med så höga prisökningar, samtidigt försöker vi värna papperstidningen, då den fortsatt är efterfrågad. Särskilda kuvert, just för tidningar med rabatterat porto, plockades bort hos Postnord vid årsskiftet 2023/2024 – vilket också fått en negativ effekt hos oss.
Hur kommer prisökningen påverka era läsare?
– Vår ambition är att hålla uppe kvaliteten på våra tidningar men risken finns att vi får minska antalet redaktionella sidor – alltså att läsarna får mindre för pengarna. Senaste året har vi även minskat antalet utgåvor på några titlar. Ökade priser innebär en risk för att tappa prenumeranter, minskade intäkter och därmed sämre resultat. Vilket betyder mindre pengar till att utveckla tidningarna för våra läsare.
Hur påverkar Postnords förändringar era möjligheter att distribuera tidningen till läsare på landsbygden?
– Försämrade möjligheter. Många av våra läsare är över 60 år och bor på landsbygden. Med uppsamlingslådor får man en sträcka att ta sig till sin brevlåda samtidigt som priserna ökar. Risken är att man slutar att prenumerera. Det konstiga är att Postnord kör paketen hela vägen till beställaren!
Albinsson & Sjöberg
Förlag med sju motortidningar. Även stora inom motorevent.
Titlar: Bilsport, Bilsport Classic, Fyndbörsen, Nostalgia, Traktor, Trailer och Trucking.
Printupplagor: Tidningarna har mellan 10 000 och 20 000 ex i upplaga.
Distributörer: Postnord och Early Bird.
Travronden: ”Över gränsen för vad som är rimligt”

Travtidningsbolaget TR Media har tagit höjd för kraftiga kostnadsökningar. Men den senaste prisökningen från Postnord övergår ändå ”gränsen för vad som är rimligt”. Det säger Joakim Svensson, chefredaktör för veckotidningen Travronden.
Hur påverkar Postnords nya prismodell ert förlag?
– Självklart får Postnords saftiga kostnadsökningar en negativ påverkan på oss. Det var dyrt redan innan och den här gången är det över gränsen för vad som är rimligt. Vi har ingen prishöjning planerad, men gör en teknisk förändring och byter tryckeri i vår, delvis för att kompensera för detta.
Hur kommer prisökningen påverka era läsare?
– Vi ligger i framkant av omställningen och mycket av det som händer i dag har vi redan tagit höjd för sedan tidigare. Vi har i över ett decennium investerat många miljoner i vår digitala infrastruktur. I dag har vi verktyg i världsklass och en guldgruva med data som vi skapar nya produkter ur – saker som vi fyller på våra prenumerationer med. Tack vare det når vi i dag fler än någonsin och växer stadigt.
Hur påverkar Postnords förändringar era möjligheter att distribuera tidningen till läsare på landsbygden?
– Just dessa försämras så klart. Värst är den långa leveranstiden. Svårigheten är att hålla jämlik distribution och rättvisa priser. På sikt är det en ekvation som riskerar att slå illa mot landsbygden. Papperstidning i brevlådan har blivit en klassfråga och något som endast välbärgade har råd med. Därför är vi glada att kunna erbjuda digitala och ständigt uppdaterade tjänster och produkter med mer digital journalistik till avsevärt bättre priser.
Travronden
Travronden är Sveriges största tidning inom trav- och galoppsport.
Utgåvor: Travronden Sport & Spel som kommer ut varje vecka, samt tre årliga magasin.
Printupplaga: 9 000 exemplar.
Distributörer: Tusentals.
Senioren: ”En hisnande höjning”

Att dela ut tidningen med Postnord har blivit 25 procent dyrare på tre år. Det berättar Kristina Adolfsson, chefredaktör för Senioren.
Hur påverkar Postnords nya prismodell er tidning?
– Postnord har höjt distributionsavgiften för Posttidning B med 25 procent på tre år. Det är en hisnande höjning. Vi har tvingats tappa två tjänster och inför 2025 har vi gjort tidningen något mindre i syfte att få ner antalet ton vi skickar i väg. Vi finns som e-tidning sedan länge och våra läsare har ofta sin morgontidning digitalt – men Senioren vill de ha i papper och hålla i handen.
Hur kommer prisökningen att påverka era läsare?
– Det påverkar inte våra läsare, bara min och redaktionens stressnivå.
Hur påverkar Postnords förändringar era möjligheter att distribuera tidningen till läsare på landsbygden?
– Man måste få lov att bo på landsbygden och få sin post och sina tidningar – det borde vara en självklarhet. Här måste politiken kliva in. Tillgänglighet är en demokratifråga.
Senioren
Medlemstidning för SPF Seniorerna.
Utgåvor: Nio gånger per år.
Printupplaga: 205 400 ex (TS, 2024)
Distributörer: Postnord och Citymail
Text: Matilda Nilsson
Foto: Mattias Larsson, Maria Holmén/Travronden, Louise Billgert och Getty Images
Mer om Postnord-distributionen