Stor guide: Hitta målgruppen på LinkedIn
Kanalen med potential
Det är hög tid för svenska tidskrifter att börja jobba mer aktivt med plattformen Linkedin – även livsstilsmagasin och facktidningar borde profilera sig. ”Det finns en outnyttjad potential här”, säger Frida Boisen, sociala-medier-expert.

Det professionella sociala nätverket Linkedin växer. I Sverige har Linkedin drygt 3 miljoner användare. Världen över är antalet 756 miljoner.

Linkedin startade 2002 och till en början var det mest ett digitalt cv för personer som ville byta jobb eller ta ett nytt steg i karriären. Fortfarande är Linkedin främst en plattform för att bygga professionella nätverk, men här finns också stora möjligheter för företag – och tidskrifter – att knyta viktiga kontakter.

Case → Tre tidskrifter som lyckas på Linkedin. Så jobbar tidskrifterna Chef, Byggindustrin och Fastighetsvärlden för att få trafik till sajten från Linkedin.

Även kreatörer börjar hitta till den sociala plattformen. Linkedin ägs numera av Microsoft – och presenterar kontinuerligt nya features, som till exempel Linkedin Stories, ett verktyg för att lite mer informellt dela videoklipp och bilder.

I sommar ska Linkedin därtill komma med ny funktionalitet för de som använder kreatörsläget Creator Mode, avslöjar Lisa Gunnarsson, Nordenchef för Linkedin.

Lisa Gunnarsson, Linkedin– Det finns flera skäl att vara på LinkedIn. Först och främst har mediehus, likt många andra organisationer, ett kontinuerligt behov av att hitta nya talanger – och Linkedin är ett aldrig tidigare skådat nätverk av talanger, säger hon.

Linkedin är även ett verktyg för att marknadsföra sitt varumärke och för att ha kontakt med tidigare och nuvarande anställda.

En internationell utblick visar vidden av Linkedins potential. Stora mediejättar som Forbes och magasinet The Economist har 16 miljoner respektive 12 miljoner följare.

Tre skäl för tidskrifter att kommunicera via Linkedin

  1. Hitta din publik. En del ämnen, som till exempel karriärsutveckling och ledarskap, passar förstås ypperligt på Linkedin, men även tidningar som skriver om andra ämnen som till exempel personlig utveckling och hälsa kan vinna på att finnas här. Alla de svenska tidskrifter som vi pratat med vittnar om att de får trafik till sajten från Linkedin.
  2. Pay it forward. Hela grundtanken med Linkedin är att knyta kontakter och nå ut till fler. Var en kunskapsförmedlare på en professionell yta. Dela med dig av dina insikter och interagera med andra aktörer och stärk på så vis ditt varumärke mot läsarna, annonsörer, samarbetspartners, intervjupersoner och potentiella medarbetare.
  3. Hitta stjärnorna. Mediehuset Bonnier News är ett exempel på ett mediehus som använder Linkedin för att marknadsföra sig mot potentiella och nuvarande medarbetare. Tidningshuset lägger till exempel ut intervjuer och reklamfilmer om sin personal och sina varumärken.

Chef är enligt vår kartläggning Sveriges största tidskrift på Linkedin och har över 117 000 följare. Tidningen arbetar kontinuerligt med sitt företagskonto, och också medarbetarna förväntas dela vidare inlägg på sina egna personliga profiler.

– Företagssidan är ofta det första stället som målgruppen kommer att söka sig till för att hitta de senaste nyheterna och statusuppdateringarna, men chefredaktörer och journalister har en viktig roll i att dela sitt eget arbete för att bygga både sitt nätverk och läsarkretsen, säger Lisa Gunnarsson.

Linkedin växte under pandemin

  • Användandet av sociala medier ökade under pandemin. De sociala nätverk som växte mest bland internetanvändarna från 16 år ålder var Instagram, Linkedin och Tiktok.
  • 37 procent använde Linkedin under tredje kvartalet 2020. De största sociala nätverken samma kvartal var Facebook (81 %), Instagram (71 %) och Snapchat (42 %). Därefter följde Linkedin.
  • I Sverige används Linkedin främst av tjänstepersoner inom privat sektor. Den typiske Linkedin-användaren är man, högutbildad och har hög inkomst.
    Källa: Svenskarna och internet 2020

Om Facebook och Instagram är digitala sociala vardagsrum, har Linkedin länge kallats ”sociala mediers konferensrum”. Men i och med coronapandemin har mediets roll flyttats – från arbetsplatsen till skrivbordet hemma.

Frida Boisen– Många är på Linkedin för att de vill lära sig något som de kan ha nytta av professionellt. Tidskrifter inom olika branscher bör fundera på: ”vad i vårt innehåll skulle vara relevant på Linkedin”. Dela insikter och kunskap, säger sociala medier-experten Frida Boisen.

Frida Boisen har skrivit boken ”Digital succé – så lyckas du med sociala medier” och är medgrundare till både PR- och kommunikationsbyrån Talk to the Heart, och talarförmedlingen Talarnas. Hon gick med i Linkedin 2012 och har enligt egen uppgift över 29 000 kontakter på nätverket.

Hon ger exempel på ämnen som hon tror har en läsekrets hos det professionella nätverket:

– Det kan handla om artiklar om hur man blir en bättre chef, får en bättre ekonomi, artiklar eller filmer om psykisk ohälsa kopplad till arbetet, hur man bäst kombinerar föräldraliv och yrkesliv och mycket mer. Det finns så mycket redaktionellt material som många tidskrifter inte provat på LinkedIn men som skulle kunna nå en stor publik.

De flesta svenska tidskrifter finns i dag på Facebook och Instagram, medan livstilsmagasin och facktidningar inte är lika närvarande på Linkedin.

Frida Boisen har bakgrund som vice VD, ansvarig utgivare och digital chef på Bonnier Magazine & Brands och har även varit chefredaktör för bland annat Plaza Kvinna, Allt om Resor och Topphälsa.

– Det finns en outnyttjad potential för räckvidd och ökad varumärkeskännedom på LinkedIn. Ta magasin som Topphälsa, Måbra eller Amelia till exempel. De skriver hur många för målgruppen relevanta artiklar som helst, som skulle gå otroligt bra på Linkedin, men man ser dem inte delas där, säger Frida Boisen.

– En nyckelfaktor på Linkedin är inte att ge de bästa svaren, utan att ställa de bästa frågorna. Väck engagemanget genom att göra det enkelt. Det ska vara sjukt lätt att svara, säger Frida Boisen.

– En mattidning kan till exempel göra en omröstning om bästa lunchlådan. Gör det enkelt. Ge läsarna fem alternativ och låt dem rösta, tipsar Frida Boisen.

Nyligen frågade hon själv i ett inlägg på Linkedin vilken bild hon skulle välja på omslaget till sin kommande bok ”Du är inte längre min dotter”.

– Jag bad läsarna att välja: omslag 1 eller 2 – och förklarade att jag kommer att välja det omslag som fick flest röster. Det blir som en kundundersökning, men är också ett fint och viktigt sätt för mig att bygga ett community, att skapa något tillsammans med läsarna.

Hennes erfarenhet är att det ofta är enklare att nå framgång på sociala medier från ett personligt konto än från ett företags varumärke. Folk reagerar ofta starkare när en människa exempelvis är stolt över något, eller ber om hjälp, än om företagskontot delar samma sak.

– Men allt fler företag och även tidskrifter knäcker koden. Tidningen Chef är ett exempel på en tidskrift som lyckas väl.

Finns det några nya spännande funktioner på Linkedin som tidskrifter bör ha koll på?

– Javisst, en funktion som jag inte sett några tidskrifter använda än är Linkedin Live. Du måste ansöka om att få tillgång till den, men sedan kan du skapa högkvalitativ journalistik live, säger Frida Boisen.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Karl Nordlund/Harper Collins Nordic och Simon Hellsten

Frida Boisens fem bästa tips på Linkedin

  1. Sätt en rutin. Om man är nybörjare kan man sätta ett lägsta tak, som att publicera ett inlägg i veckan. Men då ska det vara ett riktigt fantastiskt inlägg. Sedan kan du skala upp.
  2. Engagera dig i andras innehåll. Hylla andra, var generös och kommentera på!
  3. Dina följare är V.I.P.:s. Om någon interagerar måste du svara tillbaka. Var engagerad och visa att ”vi gör något tillsammans”.
  4. Dela kunskap! Bränn alla jantekoftor! Var generös och dela med dig av dina kunskaper.
  5. Våga fråga! Kom ihåg att det inte gäller att ge de bästa svaren, utan att ställa de bästa frågorna som väcker engagemang.

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Samhällsbärande
    Bland tidskriftsbranschens över 4000 olika titlar ryms en mängd aktörer med en samhällsbärande roll, både som kulturbärare och som en stark del av den svenska demokratin.
    Fyra tidskrifter som gör skillnad

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

      Lyssna på Tidskriftspodden

      Lyssna här