VeckoRevyn som tidning har ömsat skinn många gånger. I nuvarande form är den digitala sajten en både underhållande och allvarlig mediespelare som vilar tryggt på journalistikens byggstenar och med en tydlig pressetisk kompass. Redaktionen tvekar inte inför de större samhällsfrågorna med kopplingar till både politik och myndighetsutövning.
En av de granskningar som gjort avtryck är den om sexuella övergrepp på svenska HBV-hem. Barn och unga som redan befinner sig i en utsatt situation har på flera HVB-hem och under många år utsatts för olika typer av sexuella övergrepp. Anmälningar som inkommit granskades av VeckoRevyn och en kartläggning genomfördes som visade hur utbrett problemet är. Det är en skrämmande läsning där exempel som “Två flickor med svåra självskadebeteende blir våldtagna av en personal på behandlingshemmet” går att ta del av.
Ett annat exempel är artikelserien om mäns våld mot kvinnor baserat på statistik från Brottsförebyggande rådet.
“Med tung journalistik och ett fjäderlätt handlag, har hon fört tonårstjejernas klassiska tidskrift in i 20-talet”. Så löd en del av motiveringen när Irena Pozar vann Tidskriftspriset som Årets journalist.
– Jag är så otroligt glad och stolt över det mottagandet och erkännandet som VeckoRevyn har fått de senaste åren. Min förhoppning har alltid varit att vi ska inspirera mediebranschen att våga och orka satsa på journalistik med unga kvinnor i fokus, och jag tror faktiskt att vi har lyckats med det! , säger Irena Pozar.
Fakta om VeckoRevyn
VeckoRevyn har i dag ungefär 100 000 unika besökare i veckan och läses av kvinnor i åldrarna 18-36 år. Livsstilsmagasinet VeckoRevyn grundades 1935 och gavs tidigare ut av Bonnier Magazines & Brands. Printtidningen lades ned 2018 och sajten drivs vidare av Irena Pozars bolag som leasar varumärket VeckoRevyn från Bonnier.