Att vi finns är viktigt både för att land och stad hänger ihop och behöver varandra, men också för att livsmedelsproduktion och skogens råvaror är avgörande för en hållbar framtid. Det handlar också om försörjningstrygghet, vilket bland annat har visat sig under pandemin men även tidigare vid torka och bränder.
För att vi ska kunna ta kloka steg framåt behövs journalistiken som rapporterar, fördjupar och granskar. ATL vänder sig främst till företagare i det gröna näringslivet, lantbrukare, skogsägare, entreprenadföretagare med flera, och är ”DI” för denna bransch – ledande på lantbruksnyheter och affärsnytta sedan 1884. Merparten av läsarna finns utanför storstan.
Många läsare kommer också från leverantörssidan, myndighets- och opinionsbildningshåll. Land vänder sig till konsumenter och brukar beskrivas som ”den goda grannen” av många läsare. Lands kanaler har en räckvidd på en halv miljon läsare i veckan och kärnmålgruppen är landsbygdsbor. Det finns också en växande grupp i mer urbana miljöer som läser Land dels för att de vill vara mer hållbara och dels för att de vill läsa om trevliga och positiva saker. Och Land Lantbruk är LRFs medlemstidning med fokus på konstruktiv journalistik.
De senaste åren har vi också, efter att ha jobbat en hel del med kundinsikter, satsat på fler innehållsvarumärken som Agfo och Ehandel, tjänster som Landshopping och Showroom samt bolag som Brid och Brath.
Vi har ett ”why” som summerar varför vi finns.
”Vi är mediehuset som förstår kraften i jorden och sammanhanget och potentialen i det gröna näringslivet. Med journalistik och innovation står vi upp för ett hållbart land. På riktigt. Vi hjälper dig att få kunskap, nya erfarenheter och att göra affärer.”
Ann Henriksson, vd LRF Media