Text: Stefan Karlsson
Foto: Martin Fältström
IDG Sverige bevakar IT, teknik och affärer och ger ut titlar som Computer Sweden, PC för alla, MacWorld och M3. Mediehuset arrangerar events och kurser för dem som är intresserade av eller arbetar med tech och IT. Störst är Webbdagarna som innan pandemin brukade ha runt 1500 deltagare på plats i Stockholm. I november i år – precis som förra året – är eventet helt digitalt.
– Vi har sett att våra besökare uppskattar digitala event. Då slipper de resa. Men fysiska event är förstås mer av spännande mötesplatser, säger Katarina Strömberg.
IDG har lärt sig en hel del om att arrangera digitala evenemang under pandemin. Till exempel att kortare event som seminarium, halvdagsevent eller trendevent passar bra i digitalt format, men en prisgala som bygger på mingel passar bättre i fysiskt format. Något som är viktigt att tänka på vid digitala event är att innehållet skapar en inkluderande känsla för alla. Det måste vara lika lätt att ställa en fråga digitalt som på plats.
Det är också bra att ha innehåll enbart för dem som är med digitalt i pausen, till exempel ett digitalt lunchsamtal.
– Digitala event är mycket mer som tv-sändningar. För tio-femton år sedan när vi livestreamade Webbdagarna så hade vi bara en skruttig kamera som vi filmade med. Nu gör vi studiosändningar. Vi har både hyrt in oss hos en studio och byggt en egen.
Katarina Strömberg säger att innehållet måste vara rappare, men inte för tajt. Det måste också finnas utrymme för pauser, så att deltagarna till exempel hinner laga mat. Ett annat tips är att ha en moderator för det fysiska mötet och en som håller koll på det digitala flödet.
Katarina Strömberg tycker att det varit lättare än vanligt att boka in internationella föreläsare till IDG:s event under pandemin.
– De slipper resa och kan avsätta mindre tid, men arvodet har inte sjunkit. Det tar lika mycket förberedelsetid som tidigare, men det blir färre projekttimmar och mindre reskostnader för oss.
När IDG arrangerade Webbdagarna helt digitalt förra året använde de plattformen HopIn. Nu använder de den vid nästan alla digitala event. I HopIn finns möjlighet att ha flera parallella scener. Du kan också ha ett utställningsområde för sponsorer. Här finns också en chatt, så att besökare kan mingla och kontakta varandra.
– På Webbdagarna har vi spelat in föreläsningar, om föreläsaren är ok med det. Då kan deltagarna se den igen, säger Katarina Strömberg.
Läs mer: