Så jobbar Aller med influencers
I dag är influencer marketing en naturlig del av hela mediemixen för Aller media. Ida Antebro berättar om hur de lyckas med sin influenceraffär.

Elsa Billgren började blogga på ELLE 2008. Hon kallades inte för influencer då, men Ida Antebro, head of influencer marketing på Aller media, poängterar att hon var tidigt ute.

I dag har Aller media 90 influencers kopplade till sina egna varumärken.

– Vi har några av Sveriges största bloggar, säger Ida Antebro.

Aller media är ett mediehus som verkar för att inspirera kvinnor. Det matchar bra med influencer marketing, för influencerbranschen är kvinnodominerad.

Startskottet för influencer marketing kom ungefär för tio år sedan när annonsörer började ta betalt för blogginlägg. I dag handlar det om 360-kampanjer i både tidskriften och profilens kanaler.

Hur stor del av Aller medias intäkter för digital annonsering kommer från influencer marketing?

– Jag kan inte dela summor, men influencer marketing är egentligen en rätt liten del av vår totala digitala annonsaffär. Vi räknar det kanaloberoende, med de samarbeten vi gör med våra profiler till ett separat intäktsben. Det är ett jätteviktigt område för oss.

Hur går influenceraffären för Aller media?

– Det vi kan säga är att vi under bokföringsåret 2020/2021 gör vårt bästa år någonsin inom influencer marketing och vi ser det fortsatt som ett stort tillväxtområde framåt.

Hur har coronapandemin påverkat influencer marketing?

– När coronan kom fick vi tänka om, vi blev mer kreativa i vårt utbud. Liveshopping och digital shopping är format som verkligen tagit fart under pandemin. Vi har varit snabba på att prova det formatet med våra profiler och annonsörer.

Aller media sänder liveshopping via Bambuser eller live på Instagram.

Branschen växer och det finns mycket pengar i den. Även mindre aktörer vill ha del av kakan. Aller media har en app, Sparks, som ska matcha ihop de minsta influerarna, microinfluencers med rätt annonsör.

– Det är en app och ett verktyg som vi har byggt själva på Aller media där vi matchar annonsör och profil via appen, säger Ida Antebro.

Ida Antebro menar att det med tiden blivit lättare för influencers att göra rätt med reklammärkning och skattedeklarationen.

– Reklamombudsmannen håller mycket föreläsningar och du kan gå in på Skatteverkets hemsida och läsa hur det fungerar kring gåvor när du är profil. Det här säger väl något om hur vanligt det är med influencers i dag.

Hon har själv varit med i många diskussioner i olika branschforum kring annonsmärkning och riktlinjer.

– Men det är ständigt under utveckling och man lär sig något nytt hela tiden.

Ida Antebro tipsar: Så får du en lyckad influenceraffär

1. Välj en profil som matchar ert varumärke och målgrupp. Glöm inte att kolla in hur profilens målgrupp ser ut. Gå inte på magkänsla.

2. Utnyttja och använd dig av flera kanaler hos profilen.

3. Ta in profilen i det kreativa arbetet om möjligheten finns.

4. Långsiktighet och ambassadörskap ger trovärdighet och resultat. Bygg förtroende.

5. Köp ut rättigheterna till bilder, och ta ut materialet hos er som annonsör så det går att använda bilderna på den egna hemsidan och egna sociala medier.

6. Krydda din kampanj med microinfluencers som matchar din huvudprofil. Jobbar du med en viss profil med en viss målgrupp och visst bildspråk så kan man förlänga kampanjen genom att koppla på microinfluencers. Det förstärker målgrupper.

Text: Matilda Nilsson

Läs mer

Välkommen till branschens största evenemang 2024!
Vi arrangerar Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan den 23 oktober. Som besökare får du en inspirerande och värdeskapande dag och en stjärnspäckad festfylld galakväll med prisutdelning. Vi ses på Cirkus i Stockholm.
Läs mer om årets program och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här