Så har Kollega gjort för att få ned postpriserna
Hur kan tidskrifter möta kostnadsökningen för postutdelningen? Åsa Frisk, ekonomiansvarig på tidningen Kollega, har rutin på att försöka få ned distributionspriserna. Här ger hon sina bästa knep.

Åsa Frisk har jobbat med förhandlingar med postleverantörer sedan Unionens facktidning Kollega startade 2008. Innan det jobbade hon på Sif-tidningen. Hon är van att jämföra priser mellan olika postleverantörer, även om det inte alltid är det enklaste.

– Det har alltid varit lite halvhemligt hur Postnord sätter sina rabatter. Vissa år har det bara kommit ett nytt avtal med en prishöjning, säger Åsa Frisk.

För tidskriftsförlag är det fritt fram att själv välja postleverantör för att distribuera tidningen, men i praktiken är Postnord det enda möjliga alternativet i stora delar av glesbygden. När det gäller så kallade rikstäckande brev är Postnord i praktiken den enda aktören, konstaterar Post- och Telestyrelsen (PTS) i en rapport.

Åsa Frisk råder andra tidskriftsaktörer att hålla koll på konkurrensen – och kontinuerligt se över om det finns andra distributörer som kan dela ut billigare.

Kollega har en upplaga på 700 000 exemplar. Större delen levereras via CityMail, men där de inte har utdelning fyller tidningen upp med Postnord.

– Hos CityMail är priset mycket bättre. Hade de delat ut i hela landet hade vi haft CityMail på hela upplagan, säger Åsa Frisk.

Åsa Frisk, ekonomiansvarig på tidningen Kollega
Åsa Frisk, ekonomiansvarig på tidningen Kollega

Åsa Frisk beskriver också kundbemötandet på Postnord och CityMail som ”natt och dag”. På CityMail har tidningen Kollega två kontaktpersoner, en som Åsa Frisk förhandlar priser med och en som hon kan kontakta om exempelvis en tidning inte kommit fram till en medlem.

Men kanske håller det på att ske en förändring hos Postnord. I år fick Åsa Frisk en kontaktperson där, vilket hon inte haft på flera år. Hon råder andra tidskriftsföretag att verkligen försöka ha kontaktpersoner hos postdistributörerna, för att underlätta förhandlingsarbetet.

Men goda kontakter och bra förhandlingsteknik hjälper bara en bit på vägen. Prisökningarna har varit enorma sett över en längre tidshorisont.

Åsa Frisk har arkiverat en prislista från 2013 som vi får ta del av – och gör lite uträkningar utifrån. En jämförelse mellan postens priser 2013 och 2025 visar att styckpriset ökat med 45 procent under perioden – och kilopriset har ökat med ännu mer, nästan 64 procent. Uträkningen är gjord utifrån listpris (utan rabatter) för en fiktiv tidning med samma upplaga och vikt.

I och med att portot för tidningar blir dyrare är det många tidskrifter som tvingats till printnedskärningar för att motverka prisökningen. Här listar Åsa Frisk, ekonomiansvarig på Kollega sina bästa knep för att möta kostnadsökningarna:

  • Minska antalet utgåvor per år,
  • gå ned i antal sidor eller
  • byt papper till ett med lägre vikt.

Men alla alternativen har en smärtgräns.

– Vi har sänkt sidantal och vi har ändrat papper. Men nu känns det som vi inte kan minska antalet sidor mer för då blir det för tunn tidning. Vi har också minskat antalet utgåvor. Från början gav Kollega ut elva nummer per år, nu ger vi ut åtta, säger Åsa Frisk.

Den mindre systertidningen Chef & Karriär, som går ut till chefer, får i år nytt papper. Chef & Karriär kommer att också gå över från limbindning till att häftas, för att minska vikten.

Ett sista steg för att minska kostnaderna för postdistribution är att helt sluta med papperstidning. Det är inte aktuellt för Kollega. Men var en tidskrifts ekonomiska smärtgräns går för att kunna fortsätta med printutgivningen varierar förstås mellan olika förlag. Just Kollega finansieras av fackförbundet Unionen.

– Vi är beroende av den budget vi får från förbundet, så där har vi också en förhandling. De vill ha en papperstidning, men de vill inte att den ska kosta för mycket. Unionen är ett förbund som växer och det ger ju oss ökade kostnader i form av att medlemmarna som ska ha tidningen blir fler, säger Åsa Frisk.

Text: Matilda Nilsson

Mer om Postnord-distributionen

 

Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här