Johan Ehrenberg suckar lätt. Han säger att han fortfarande väntar på att de stora mediehusen ska ringa för att prata hållbarhet.
– Om de hörde av sig och sa att de vill göra alla sina anställda klimatneutrala och bad om att vi skulle göra det ihop, då skulle jag svara ja direkt, säger han.
Den vänsterpolitiska vd:n blev intresserad av klimatkrisen redan på 1990-talet, men det var inte förrän runt tio år senare som han började räkna på vad den växande ETC-koncernen gjorde för utsläpp.
– Trots att vi var miljömedvetna så använde vi till exempel smutsig el från kraftvärmeverk som eldar skog. Då började jag använda tidningens och webbens kraft för att samla in pengar från våra läsare för att göra något åt det, säger Johan Ehrenberg.
Med läsarnas hjälp byggde koncernen en solcellspark, startade ett elbolag och mobilbolag. Nästa projekt är att bygga egna serverhallar för att den digitala satsning som ETC har gjort ska bli klimatneutral.
– Jag har ibland fått frågan från företag om de kan stötta vårt arbete för att själv frångå ansvar inom sina egna verksamheter, men det är ju inte så det funkar. Vi är alla aktörer i klimatförstörelsen och är fortfarande inte i närheten av att lösa klimatfrågan.
Johan Ehrenberg tycker att det viktigaste ett företag kan göra är att sätta sig ner och göra en klimatkalkyl och titta på sin energikonsumtion.
– Det är det som är motorn i hållbarhetsarbetet. Om man hela tiden räknar på sina utsläpp vet man vad man behöver jobba på. Det innebär också att man kanske får göra avkall på en del saker. Dina läsare kanske inte kan få tidningen exakt på utgivningsdagen eftersom du väljer att skippa flyget. Men det kanske läsarna är okej med om de vet varför, säger Johan Ehrenberg och fortsätter:
– Många kollar på maten eller sopsorterar. Det är ju bra, men det är för smått. Företagen måste kolla bredare. Medvetenhet föds av att man agerar.
Han pekar på att ETC-koncernen är långt ifrån ett typiskt medieföretag. Tillsammans med sina läsare har de skapat en rörelse.
– Vi har fått en läsekrets som är oss trogna. Vi bygger något tillsammans och det gör oss mer skyddade vid motgångar. Samtidigt går det inte att bygga ett företag på det här sättet om det viktigaste är att bolaget ska gå med maximal vinst.
Vad är du extra stolt över som ETC har gjort?
– Hyreshuset som vi tillsammans med våra läsare byggde i Västerås. Det började med att ETC-tidningen skrev artiklar om smutsiga hus och jag skrev en ledare om att vi kanske borde bygga ett hus tillsammans. Sen blev det så.
Hur ska ni jobba vidare med hållbarhetsfrågan?
– Jag skulle vilja göra en resa med tåg till Barcelona med våra läsare. Den typen av klimatvänliga aktiviteter tror jag att vi måste göra tillsammans. Det skulle också vara kul om våra växthus som vi har ihop med solcellanläggningen blir så framgångsrika att vi ägnar oss åt ekologisk matproduktion, säger Johan Ehrenberg.
Han säger att företag inom det närmsta året måste förklara om, eller hur, de är den del av klimatövergången – annars kommer de inte att finnas kvar.
Text: Carin Fock
BILDTEXT: Johan Ehrenberg
Foto: Gunilla Welin
Läs också