Vem vill jobba i mediebranschen egentligen?

Publicistpodden 9 september
Vem vill jobba i mediebranschen egentligen?
Vi diskuterar vad som driver unga människor att söka sig till mediebranschen och vad som avskräcker från att göra det. Sen blir det bland annat mediepolitisk diskussion samt reflektion över Icakurirens 79-åriga historia. Medverkar gör Helle Klein, Jonas Nordling, Thomas Mattsson och Fredrik Wass.


Ur innehållet:

  • Programledaren slutar, leve programledaren! Podden byter programledare och Dagens Arenas chefredaktör Jonas Nordling tar över. Fredrik Wass söker sig bort från mediebranschen, men till vad? Och varför?
  • Vem vill jobba i mediebranschen i framtiden? Med avstamp i ett vittnesmål från en ung amerikansk journalist diskuterar vi hur medier ska kunna locka talanger i framtiden, och vilket rykte branschen har hos de som inte befinner sig i den.
  • Publicistklubben arrangerade mediepolitisk debatt i veckan och Thomas Mattsson fanns på plats för direktanalys ihop med Jan Helin. Vad tog han med sig från debatten och var står de politiska partierna i synen på public service, mediestödet och reklamskatten?
  • Icakurirens nya chefredaktör blir Lotte Ivarson Sandén när Åsa Holmström går i pension. Sedan 2014 drivs tidningen självständigt från Ica av Story House Egmont, precis som Svensk Golf, som också avknoppades från Svenska Golfförbundet. Hur står sig den här typen av titlar i konkurrensen?

Om podden
Publicistpodden erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden och de hetaste branschfrågorna. Podden riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort.

Kontakta Fredrik Wass på fredrik.wass@sverigestidskrifter.se. vid frågor om det aktuella avsnittet. Framöver är Jonas Nordling programledare och finns på jonas.nordling@arenagruppen.se.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här