Sluta sälj prenumerationer med produkter

Publicistpodden 2024 2 oktober
Sluta sälj prenumerationer med produkter
Avlyssnande telefoner, åklagarens jakt på svenska utgivare och sanningen bakom magasinens kris. Sånt snackar vi om i detta avsnitt. Och mycket mer.


I det 179:e avsnittet av Publicistpodden samlar programledaren Jonas Nordling åter sin tvåhövdade panel:

Yasmine Winberg, chefredaktör och utgivare för Resumé och Dagens Media.

James Savage, publisher på The Local och dessutom ordförande för Sveriges Tidskrifter.

Avsnittet spelades in tidig morgon, onsdagen den andra oktober och på agendan stod bland annat:

  • Den årliga rapporten om svenskarnas internetvanor
  • Ointresset kring chat control
  • Åklagarens jakt på svenska medier
  • Anledningen till Tidskriftsföretagens fallande intäkter på såväl annons- som läsarsidan
  • NWT och Schibsteds samarbete
  • Intresset hos svenska investerare att köpa anrika brittiska tidningen The Observer.

Publicistpodden görs av Jonas Nordling på uppdrag av Sveriges Tidskrifter. Ansvarig utgivare är Kerstin Neld.

Till arkivet
GUIDE: Så använder du AI-verktyg för din research
Här ger vi dig elva råd för hur du använder AI i researcharbete samt åtta tips på bra AI-verktyg för dig som är journalist. Lasse Edfast, som utbildar journalister i att använda AI för grävande delar med sig av sin kunskap och Aftonbladets AI-redaktör Konrad Cronsioe berättar om hur tidningen använder AI på redaktionen.
Läs hela guiden: Så använder du AI-verktyg för din research

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här