Så ska mediebranschen få betalt av tech-jättarna.

Publicistpodden 2023 23 augusti
Så ska mediebranschen få betalt av tech-jättarna.
Äntligen kan svenska publicister börja förhandla om pengar från techbolagen. Men hur ska det gå till? Publicistpodden har träffat en som vet. Och så har vi pratat med Utgivarnas nya vd. Vem är hon och vad vill hon?

Sedan 2021 finns ett EU-direktiv som bland annat ger publicister rätt att förhandla om ersättning från digitala plattformar. Dessa regler är nu även införda i svensk lag sedan årsskiftet, och aktörer inom mediebranschen har länge förberett sig för att kunna inleda diskussionerna med tech-bolagen. Men det har inte funnits någon formell organisation som kunnat väcka förhandling. I början av sommaren föll dock alla bitar på plats, och nu är man äntligen i gång. Expressens förre vd Bengt Ottosson har hållit i projektet, och i detta avsnitt av Publicistpodden berättar han för programledare Jonas Nordling om vad som händer nu.

Häromdagen tillträdde dessutom Åsa Rydgren som ny vd för organisationen Utgivarna. Men vem är hon, och vad vill hon göra i det nya uppdraget? Jonas Nordling ringde upp henne för en längre intervju.

God lyssning!

Om podden

Publicistpodden erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden och de hetaste branschfrågorna. Podden riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort.

Kontakta Jonas Nordling på bojonasnordling@gmail.com vid frågor om det aktuella avsnittet.

Till arkivet
GUIDE: Så preppar du tidningen för kris och krig
Hur vet man om det är kris, vilka lagar gäller och vad ska du och din kollegor göra för att förbereda verksamheten? Ta hjälp av vår nya guide där du får råd av experter samt får reda på hur Polistidningen och Läkartidningen agerar.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här