Så ska mediebranschen få betalt av tech-jättarna.

Sedan 2021 finns ett EU-direktiv som bland annat ger publicister rätt att förhandla om ersättning från digitala plattformar. Dessa regler är nu även införda i svensk lag sedan årsskiftet, och aktörer inom mediebranschen har länge förberett sig för att kunna inleda diskussionerna med tech-bolagen. Men det har inte funnits någon formell organisation som kunnat väcka förhandling. I början av sommaren föll dock alla bitar på plats, och nu är man äntligen i gång. Expressens förre vd Bengt Ottosson har hållit i projektet, och i detta avsnitt av Publicistpodden berättar han för programledare Jonas Nordling om vad som händer nu.
Häromdagen tillträdde dessutom Åsa Rydgren som ny vd för organisationen Utgivarna. Men vem är hon, och vad vill hon göra i det nya uppdraget? Jonas Nordling ringde upp henne för en längre intervju.
God lyssning!
Om podden
Publicistpodden erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden och de hetaste branschfrågorna. Podden riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort.
Kontakta Jonas Nordling på bojonasnordling@gmail.com vid frågor om det aktuella avsnittet.