Så ser Postnord på framtiden för tidningarna

Publicistpodden 2024 24 januari
Så ser Postnord på framtiden för tidningarna
Utgivare stoppas på myndigheters webbtidningar. Vad betyder det för yttrandefriheten? Och så har vi pratat relation och framtid med Postnord.


Den som ger ut en tryckt periodisk skrift får som bekant närmast automatisk grundlagsskydd via Tryckfrihetsförordningen. Digital journalistik har kunnat få samma skydd via Yttrandefrihetsgrundlagen om man ansöker hos Mediemyndigheten som utfärdar utgivningsbevisen. Men nyligen meddelade denna myndighet att man ändrat praxis och det innebär att digital journalistik som ägs av en myndighet, region eller kommun kan mista utgivningsbeviset. Och den titel som var först att drabbas av denna nyordning var webbtidningen Extrakt som ägs av det statliga forskningsrådet Formas. Publicistpodden bad chefredaktören Cathrine Beijer, som än så länge också är utgivare för Extrakt, att berätta mer om vad som har hänt.

I avsnitttet kommenterar även Sveriges tidskrifters jurist Tobias Eltell Mediemyndighetens nya sätt att se på offentligt ägd journalistik.

Dessutom bjuder detta avsnitt på en längre intervju med en nyckelspelare för många tidskriftsföretag:

Det finns nämligen få utgivare av tryckta tidskrifter som inte har en åsikt om hur Postnord sköter sig. Så Publicistpodden åkte ut till deras huvudkontor i Solna för att prata framtid med Daniel Erlingsson som är Chef Produktledning inom Affärsområde Brev.

God lyssning!

Om podden

Publicistpodden produceras och programleds av Jonas Nordling på uppdrag av Sveriges tidskrifter, och ansvarig utgivare är Kerstin Neld.

Till arkivet
GUIDE: Så preppar du tidningen för kris och krig
Hur vet man om det är kris, vilka lagar gäller och vad ska du och din kollegor göra för att förbereda verksamheten? Ta hjälp av vår nya guide där du får råd av experter samt får reda på hur Polistidningen och Läkartidningen agerar.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här