Nya siffror om branschens digitala utveckling

Publicistpodden 2023 24 maj
Nya siffror om branschens digitala utveckling
Hur går det med tidskrifternas digitala läsarintäkter? Och är lokaltidningarna verkligen 97 gånger bättre än SVT på att bevaka kommunpolitik? Svaren finns i nya avsnittet av Publicistpodden.

Det 149:e avsnittet av Publicistpodden inleds med en genomgång av den färska rapporten kring tidskriftsbranschens digitala läsarintäkter (som medlem kan du ladda ner den här). Programledare Jonas Nordling intervjuar Lars Dahmén, som är en av rapportmakarna.

Dessutom hälsar han på hos magasinet Miss Vego, som startade mitt under pandemin, och intervjuar en av grundarna, Yvonne Gull. Hur har det gått?

Avslutningsvis fokuseras det på lokaljournalistik, och då specifikt på bevakning av kommunpolitik. För häromveckan så presenterades en intressant rapport av Linköpings Universitet som har tittat närmare på saken. Jonas Nordling har ringt upp forskaren Johan Wänström för att få veta mer.

God lyssning!

Om podden

Publicistpodden erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden och de hetaste branschfrågorna. Podden riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort.

Kontakta Jonas Nordling på bojonasnordling@gmail.com vid frågor om det aktuella avsnittet.

Till arkivet
Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här