“Ett par ton tidskrift i en kartong”

Publicistpodden 2021 26 augusti
“Ett par ton tidskrift i en kartong”
Här är det första avsnittet under nya namnet Publicistpodden. Och det 107:e totalt sett, sedan Tidskriftspodden startade. Hösten har rivstartat och vi gör nedslag i Afghanistan och USA samt diskuterar lanseringen av Vogue Scandinavia och hur tungt ett pappersmagasin egentligen kan bli.

Ur innehållet:

  • Podden byter namn.
  • Journalisternas situation i Afghanistan – hundratals anställda hos de internationella mediebolagen hämtas hem, men vilka blir kvar?
  • Förväntningarna inför Tidskriftspriset 2021-
  • Styckköp av artiklar – framtidens melodi?
  • Vogue Scandinavia – En tung lansering både bildligt och bokstavligt.
  • Techjättarnas roll gentemot medierna – en “damned if you do, damned if you don’t”-situation?

Medverkar i avsnittet gör Helle Klein, vd och chefredaktör för Dagens Arbete och ordförande i Sveriges Tidskrifter,  Thomas Mattsson, ordförande i Utgivarna och Senior advisor på Bonnier News. Programleder och klipper gör Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter.

Frågor eller synpunkter?
Kontakta fredrik.wass@sverigestidskrifter.se.

Till arkivet
GUIDE: Så använder du AI-verktyg för din research
Här ger vi dig elva råd för hur du använder AI i researcharbete samt åtta tips på bra AI-verktyg för dig som är journalist. Lasse Edfast, som utbildar journalister i att använda AI för grävande delar med sig av sin kunskap och Aftonbladets AI-redaktör Konrad Cronsioe berättar om hur tidningen använder AI på redaktionen.
Läs hela guiden: Så använder du AI-verktyg för din research

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här