Därför är sökordsoptimering snart en död konst

Publicistpodden 2024 30 maj
Därför är sökordsoptimering snart en död konst
Vem tar över efter Hanna Stjärne? Borde Magnus Hjort avgå? Och innebär Googles nya AI-tjänst slutet för mediernas länkjakt?

I det 171:a avsnittet av Publicistpodden samlar programledare Jonas Nordling åter sin panelduo, Linnea Kihlström, chefredaktör på Dagens Media och James Savage, publisher på The Local samt ordförande för Sveriges Tidskrifter.

Avsnittet är inspelat onsdag eftermiddag, 29 maj.

Och på agendan stod bland annat:

  • Hanna Stjärnes avgång. Varför går hon nu, och vem tar över?
  • Magnus Hjorts klavertramp. Bör generaldirektören på myndigheten för psykologiskt försvar avgå?
  • Mediestödet? Varför fick vissa? Och andra inte? Och varför blev det pengar över?
  • Anna Cronemans förslag om att beskatta streamingbolag. Är det önskvärt? Och är det ens möjligt?
  • Google AI Overviews. Vad innebär det för alla medier som är beroende av Googles sökmotor?
  • Haveriet i TU:s skolverktyg Mediekompass. Vad hände egentligen?
  • Poddpengarna rullar in. En rykande rykande färsk rapport från IRM och Sveriges tidskrifter visar på ökande intäkter för poddar. Men räcker det?

Publicistpodden görs av Jonas Nordling på uppdrag av Sveriges tidskrifter. Ansvarig utgivare är Kerstin Neld.

Till arkivet
GUIDE: Så använder du AI-verktyg för din research
Här ger vi dig elva råd för hur du använder AI i researcharbete samt åtta tips på bra AI-verktyg för dig som är journalist. Lasse Edfast, som utbildar journalister i att använda AI för grävande delar med sig av sin kunskap och Aftonbladets AI-redaktör Konrad Cronsioe berättar om hur tidningen använder AI på redaktionen.
Läs hela guiden: Så använder du AI-verktyg för din research

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här