Därför är e-tidningen inte framtiden
Publicistpodden
2024 14 juni

Varför går Anna Hedenmo till EFN? Är förtalsmålen här för att stanna? Och sätter vi för stort hopp till e-tidningen?
I det 172:a avsnittet av Publicistpodden samlar programledaren Jonas Nordling åter sina panelister för att bearbeta den senaste tidens händelser i mediebranschen. Linnea Kihlström, chefredaktör på Dagens Media, och James Savage, publisher på The Local samt ordförande för Sveriges Tidskrifter, sätter tänderna i följande ämnen:
- SD fortsatte sin kamp mot det så kallade medieklägget ända in i kaklet, bland annat med ett anmärkningsvärt SMS-utskick i EU-valets elfte timme.
- Efterspelet till valet till Europaparlamentet ledde dessutom till en blivande medieklassiker då SDs riksdagsledamot David Lång sjöng sig bort från sin politiska karriär i ett episkt klavertramp.
- Anna Hedenmo lämnar SVT efter över 30 år för att istället börja på Handelsbankens mediekanal EFN.
- Gunilla Persson fick delvis rätt i förtalsmålet mot Stoppa Pressarna.
- Två intressanta rapporter om medieinvesteringar, från Sveriges mediebyråer såväl som en internationell prognos från multinationella byråjätten Group M. Men budskapen var lite svårtolkade. Ser vi svaga ljus i tunneln? Eller är det framtidståget som är på väg att köra över oss?
- Den senaste tidens intressanta spaningar kring e-tidningar. Den digitala versionen av våra traditionella printprodukter är på stark frammarsch, det kunde Dagens Media visa nyligen. Men samtidigt lyfter den danske medieanalytikern Thomas Baekdal inte direkt e-tidningen som en självklar väg mot framtidens mediekonsumenter.
Publicistpodden görs av Jonas Nordling på uppdrag av Sveriges tidskrifter.
Ansvarig utgivare är Kerstin Neld.