Bonusavsnitt: Så vill Spotify att du ska lyssna på podd

Publicistpodden 2024 7 maj
Bonusavsnitt: Så vill Spotify att du ska lyssna på podd
Poddmarknaden spås ökad tilväxt. Men hur vill den största plattformen egentligen att vi ska lyssna? I ett bonusavsnitt mellan de ordinarie panelavsnitten intervjuar vi Spotifys nordiska poddchef Karin Bäckmark.


Poddmarknaden är fortfarande under tillväxt och den befinner sig alltjämt i ett rätt underutvecklat skede. När vi svänger oss med taglines som ”där poddar finns” är det fortfarande inte ovanligt att mottagaren stillsamt undrar var detta ställe är någonstans. Det händer inte sällan att man möts av konsumenter som i första hand lyssnar på poddar via en spelare som finns inklistrad i en artikel på en webbsajt. Långt ifrån alla har en inarbetad plattform för poddlyssnande. Så hur vill då denna del av ljudbranschen agera för att forma publikens beteende i detta formativa skede av poddlyssnande?

Jonas Nordling kontaktade den branschledande aktören Spotify för att få veta mer om hur de resonerar och fick träffa Karin Bäckmark som är nordisk poddchef.

I detta bonusavsnitt av Publicistpodden berättar hon utförligt bland annat om hur Spotify tänker kring poddlyssnande, hur de blev marknadsledande, om de utmaningar som konsumenternas beteenden kan innebära, vad svenska publicister ska tänka på och så slutligen vad som väntar runt hörnet.

Publicistpodden görs Jonas Nordling på uppdrag av Sveriges tidskrifter. Ansvarig utgivare är Kerstin Neld.

Till arkivet
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här