fbpx

“Vi måste tänka mycket på affärsmodell samtidigt som vi ska göra journalistik och form”

Tisdag 24 september 2019

Ebba Bonde

Ebba Bonde är visuell chef på Svenska Dagbladet med en bakgrund från bland annat tidningen Fokus, Dagens Nyheter och Vi Läser. Hon är ordförande för den jurygrupp som utser Tidskriftspriset för Årets AD och Årets omgörning. Vi tog ett snack med Ebba efter att juryn sammanträtt.

Vad tycker du kännetecknar de bidrag som skickats in till Årets AD och Årets omgörning?
– Jag tycker man anar en viss återhållsamhet i utvecklingen bland pappersmagasin just nu, vilket såklart inte är så konstigt. Många titlar läggs ner, många digitaliseras full ut. Motiveringar som skickats in handlar mycket om små resurser och om att trolla med knäna. Sen var jag förvånad över att de digitala magasinen inte riktigt har landat formmässigt. Här önskar man sig att magasinen utnyttjar de fördelar som digitaliseringen faktiskt erbjuder. Men de titlar som brukar leverera, de levererade.

Hur har juryarbetet varit, var det svårt att komma överens om nomineringarna?
– Ja, haha det blev livliga diskussioner! Men det var högt i tak och vi lyssnar verkligen på varandras tankar och motiveringar. Och vi ändrar nog alla åsikt under dagen efter att ha fördjupat oss mer i bidragen.

Vad tycker du är utmaningarna med att jobba med design och form i dagens medielandskap?
– Att vi måste tänka så mycket på affärsmodell samtidigt som vi ska göra journalistik och form. Resan från papper till digitalt handlar ju mycket om att förstå läsarens behov, för om vi inte gör det är det svårt att hitta prenumeranters betalningsvilja.

Välkommen till Tidskriftsdagen & Tidskriftsgalan 2019 där Tidskriftspriset delas ut. 

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.