fbpx

“Vi måste tänka mycket på affärsmodell samtidigt som vi ska göra journalistik och form”

Tisdag 24 september 2019

Ebba Bonde

Ebba Bonde är visuell chef på Svenska Dagbladet med en bakgrund från bland annat tidningen Fokus, Dagens Nyheter och Vi Läser. Hon är ordförande för den jurygrupp som utser Tidskriftspriset för Årets AD och Årets omgörning. Vi tog ett snack med Ebba efter att juryn sammanträtt.

Vad tycker du kännetecknar de bidrag som skickats in till Årets AD och Årets omgörning?
– Jag tycker man anar en viss återhållsamhet i utvecklingen bland pappersmagasin just nu, vilket såklart inte är så konstigt. Många titlar läggs ner, många digitaliseras full ut. Motiveringar som skickats in handlar mycket om små resurser och om att trolla med knäna. Sen var jag förvånad över att de digitala magasinen inte riktigt har landat formmässigt. Här önskar man sig att magasinen utnyttjar de fördelar som digitaliseringen faktiskt erbjuder. Men de titlar som brukar leverera, de levererade.

Hur har juryarbetet varit, var det svårt att komma överens om nomineringarna?
– Ja, haha det blev livliga diskussioner! Men det var högt i tak och vi lyssnar verkligen på varandras tankar och motiveringar. Och vi ändrar nog alla åsikt under dagen efter att ha fördjupat oss mer i bidragen.

Vad tycker du är utmaningarna med att jobba med design och form i dagens medielandskap?
– Att vi måste tänka så mycket på affärsmodell samtidigt som vi ska göra journalistik och form. Resan från papper till digitalt handlar ju mycket om att förstå läsarens behov, för om vi inte gör det är det svårt att hitta prenumeranters betalningsvilja.

Välkommen till Tidskriftsdagen & Tidskriftsgalan 2019 där Tidskriftspriset delas ut. 

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.