Vi hyllar det fria ordet genom att skriva om det

Tisdag 29 november 2016

Barbro Janson Lundkvist, chefredaktör Allt om Tidskrifter, A4

Den 2 december fyller Tryckfrihetsförordningen 250 år. Det är en dag värd att fira! Den här grundlagen gör att vi kan begära ut offentliga handlingar, skydda våra källor, säkra etableringsfrihet och censurförbud. Den svenska tryckfrihetsförordningen är unik i världen. Både genom att den är ovanlig detaljerad – och genom att den var först.

Men bara för att man var först betyder det inte att man för alltid kommer att vara bäst. Möjligheten att begära ut offentliga handlingar i Sverige har inskränkts på en mängd olika sätt de senaste 15 åren. Det har bland annat blivit svårare att få ut pass- och körkortsbilder men även dokument med koppling till EU-samarbetet.

Det senaste förslaget handlar om att offentliganställdas personuppgifter ska bli hemliga. Syftet är att skydda deras integritet och minska risken för trakasserier och hot. Men många journalistiska granskningar bygger på tillgång till personnummer. Dagens Nyheter avslöjade år 2013 att minst 97 personer som är dömda för sexualbrott arbetade med barn på svenska skolor och inom barnomsorgen. Den artikeln hade inte kunnat skrivas utan möjligheten att begära ut personnummer.

Hur balanserar man integritet mot öppenhet? Hur behåller vi vår frihet i det nya medielandskapet där alla kan vara publicister? Och hur hanterar vi yttranden som inte är förenliga med vår demokrati?

senaste numret av Allt om Tidskrifter ägnar vi 24 sidor åt att diskutera yttrande- och tryckfriheten igår, idag och imorgon. Vi tar grepp om ansvarig-utgivarskapet, som är en viktig grundbult i den svenska tryckfriheten. Sex utgivare berättar om sina största utmaningar och hur de hanterar pressetiska överväganden i praktiken. Dessutom reder vi ut hur det digitala ansvaret egentligen ser ut för den som är ansvarig utgivare.

Sist men inte minst har vi bjudit in tre branschprofiler, Helena Giertta, Jonathan Lundqvist och Irena Pozar till ett samtal om yttrande- och tryckfrihet i det nya medielandskapet.

Barbro Janson Lundkvist
Chefredaktör Allt om Tidskrifter

Läs mer om uppmärksammandet av Tryckfrihetsförordningens 250-årsjubileum på Frittord250.se.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.