”Vi förstod att namnet var lite kaxigt”
I veckan stod det klart att Sveriges Tidskrifter gör ett omtag när det gäller det föreslagna namnbytet till Sveriges Publicister. Samtidigt slår man fast att den planerade strategiförändringen kommer att genomföras och nu tillsätts en arbetsgrupp med uppdrag att hitta ett nytt namnförslag.
Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter, varför backade ni från det första namnförslaget?
– Vi är en medlemsstyrd organisation, och vi hade fått ett tydligt ja till det nya namnet från de medlemsföretag som finns representerade i vår styrelse. Vi förstod att namnet var lite kaxigt, men hade inte väntat oss att så många aktörer utanför branschen skulle känna sig trampade på tårna. Några medlemmar ångrade sig kring namnet efter att ha lyssnat in kritiken, och då ville vi förstås ha en ödmjuk attityd till det.
Hade ni inte förankrat det nya namnet innan förslaget lanserades?
– Vi har en branschrepresentativ och ganska stor styrelse, som vid två styrelsemöten enigt sagt ja till det nya namnet. Men när det uppstår starka reaktioner i omvärlden måste vi ödmjukt kunna lyssna in det och göra ett omtag. Namnbytet är en konsekvens av den strategiförändring som vi jobbat med sedan december förra året, så förankringen har pågått under en lång tid. Det absolut viktigaste för oss är vår framtidsstrategi, och den ligger fast.
Vad innebär den strategiförändring som ni hänvisade till i samband med namnbytesförslaget?
– Strategiarbetet visade bland annat att medlemmarna vill att vi ska bygga vidare på de styrkor som vi har idag, att vi ska erbjuda mer stöd i affärsutveckling och synliggöra den nytta som medlemmarna tillför samhället. Det kommer vi att göra genom att satsa på ännu mer medlemsnytta i form av erfarenhetsutbyten via medlemsgrupper, rapporter och mentorsprogram, samt genom att utveckla och effektivisera vår strategi för opinionsbildning. Vi vill också uppmana fler aktörer som sysslar med fördjupad ämnesjournalistik att ingå i det pressetiska systemet och bli en del av vår organisation.
Finns det inte en risk att organisationen tappar tyngd när man byter ut ett inarbetat varumärke som namnet ändå är?
– Namnet Sveriges Tidskrifter är inte representativt för våra medlemmar idag. Många förknippar ordet tidskrift med endast ett pappersmagasin, trots att tidskriftsbranschen sedan länge varit kanalöverskridande. Därför är det dags att byta namn. Men självklart kommer det att vara viktigt att sätta den nya organisationen på kartan. Det är ett arbete som vi alla på kontoret och i styrelsen ser fram emot.
När finns ett nytt namnförslag på plats?
– En arbetsgrupp ser nu över namnet och kommer att presentera ett nytt förslag för styrelsen. Därefter kallar vi till stämma igen.