fbpx

”Vi behöver inte hopp – vi behöver granskning”

Onsdag 25 mars 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Malin Crona

Tidskrifterna har en central roll om vi ska kunna navigera rätt i klimatkrisen, skriver Malin Crona, tf chefredaktör för Sveriges Natur, i en krönika.

Världen blir varmare. Isarna smälter. IPCC-rapport efter IPCC-rapport larmar om att läget är värre än vi trott. Det är lätt att känna hopplöshet. Men vårt jobb har aldrig varit viktigare. Journalistiken har en central roll för hur vi ska hantera klimatkrisen. Det är först när saker kommer upp till ytan som de kan åtgärdas.

Därför ska vi fortsätta göra det vi är bäst på. Förklara för läsarna var världen och mänskligheten står, vart vi är på väg och vilka val vi har. Granska makthavare, ställa dem till svars.

Klimatkrisen påverkar hela samhället. Vi kan inte skriva om ekonomi, teknik, arbetsmarknad, livsmedelsförsörjning, transporter, energi, skogsbruk, samhällsbyggnad, mode, skönhet, sport, kultur eller inredning utan att lyfta in miljö- och klimatperspektivet.

Den största fallgropen är att vi journalister inte verkar reagera med samma ryggmärgsreflex när det gäller att granska det som kallas lösningar som att granska problem.

När politiker och företag presenterar kärnkraft, koldioxidlagring, vätgas och biobränsle som det som ska rädda världen glömmer vi bort de mest självklara frågorna. ”När kommer det vara klart? Hinner ni få det på plats i tid för att det ska kunna bromsa jordens uppvärmning innan det är för sent? Vad tyder på att det kommer att funka?”

Vi missar de allra enklaste följdfrågor: – ”Hur menar ni då? När ska ni göra det? Har det funkat någon annanstans? Vad händer om ni inte lyckas?”

Det finns en risk att vi på jakt efter hopp låter andra aktörer sätta agendan genom välsmorda pr-kampanjer och politiska utspel. Att vi glömmer fråga oss om någon vill att vi ska rikta blicken åt ett annat håll än det självklara. Varför byggs inte vindkraften ut snabbare? Och är det verkligen bättre att hugga ned skogen för biobränsle så vi kan fortsätta köra bil och flyga, än att låta den stå kvar som naturlig kolsänka?

Tiden då redaktioner bjöd in klimatskeptiker till samtal om klimatkrisen är över. Vi är överens om att det skapar en falsk balans.
Men det finns risk att vi skapar en ny falsk balans när vi desperat försöker hitta ljuspunkter och glömmer att granska om lösningarna är värre än problemen.

Framtiden kanske inte är ljusare än så här. Förändringarna som måste göras kanske är drastiska.
Och då är det vårt jobb att berätta det. Inte stämma stråkinstrumenten för att läsarna ska ha trevligt medan vi sjunker.

3 tips till klimatsmarta redaktioner

  • Se över resor. Åk kollektivt, skaffa redaktionscyklar, ha distansmöten.
  • Ställ miljökrav i upphandlingar och på bolag som förvaltar de anställdas pensioner.
  • Utbilda reportrar i miljö och vetenskapsjournalistik.

Malin Crona, tf chefredaktör, Sveriges Natur.

Allt om tidskrifter nr 1, 2020Krönikan publicerades ursprunligen i Allt om Tidskrifter nr 1, 2020.

Prenumerera gratis på tidningen.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.