Vårt kartläggning av tidskriftsbranschen fortsätter

Onsdag 31 januari 2018

Den svenska tidskriftsbranschen i siffror

Just nu pågår insamlingen till Sveriges Tidskrifters årliga undersökning av tidskriftsbranschens utveckling och intäktsstruktur. Under förra året lanserade vi den nya undersökningen då vi bland annat tog fram unika siffror över branschens omsättning.

Sedan några veckor pågår arbetet med att samla in uppgifter till årets undersökning, som alltså kommer att kunna jämföra data från förra året och ytterligare fördjupa insikterna om tidskrifternas utveckling.

För att göra undersökningen på ett så seriöst sätt som möjligt anlitar vi IRM (institutet för reklam- och mediestatistik) som externt undersökningsföretag. IRM har stor erfarenhet av att både göra undersökningar i mediebranschen men också av att hantera konfidentiell information med höga krav på sekretess. Data om en enskild medlem kommer till exempel aldrig att presenteras öppet i resultatet av undersökningen.

Varför gör vi det här?
Syftet är att löpande följa branschen för att få en bred förståelse för branschens affär och hur den utvecklas i takt med att nya intäktsslag tillkommer. Vi som branschorganisation vill stärka befintliga aktörer i branschen med färsk och uppdaterat statistik, se trender över tid och också förändra den traditionella bilden av en tidskrift.

Vad krävs för att det ska bli bra?
Vi behöver naturligtvis hjälp av dig som är en aktör i tidskriftsbranschen att förse IRM med rätt siffror och underlag, annars riskerar undersökningen att bli skev eller trubbig. Därför hoppas vi att du tar dig tid att hjälpa till om och när du blir kontaktad (IRM gör ett slumvis urval av tidskriftstitlar som de samlar in uppgifter från).

Kontaktperson och projektledare
Fredrik Wass
Omvärldsbevakare, Sveriges Tidskrifter
fredrik.wass@sverigestidskrifter.se
Telefon: 0707-923070

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.