Vagabonds tågtidning gjorde succé

Onsdag 20 februari 2019

Foto: Johan Marklund

Klimathotet ställer nya krav på resejournalistiken – och skapar nya dilemman för redaktionerna. Vagabonds one-shot om tågresor blev årets mest sålda nummer, berättar chefredaktör Fredrik Brändström.

Resemagasinet Vagabond lyckades med sitt specialnummer Tågresor tajma en ny klimatsmart semestertrend. När tidningen producerade specialnumret hade till exempel Facebookgruppen Tågsemester “för folk som gillar att resa hållbart med tåg” 26 000 medlemmar. I dag är antalet över 60 000.

– Det ligger i tiden att resa med tåg. Hösten 2018 var det enormt mycket snack om tågresor, säger Fredrik Brändström, chefredaktör för resemagasinet Vagabond.

När tidningen Tågresor kom ut i handeln i december sålde den slut direkt på Pressbyrån på flera orter.

– Normalt när man släpper en tidning hör man inte så mycket från läsarna, men den här gången hörde folk av sig i stort sett varje dag. Folk ringde och frågade var man kunde få tag på tidningen och så tipsade folk varandra om var den fanns, säger Fredrik Brändström.

Han vill inte gå ut med exakta försäljningssiffror, men berättar att temanumret är den one-shot som sålt bäst för Vagabond på nio år. Tågresor sålde dessutom dubbelt så bra som Vagabonds näst bäst säljande vanliga nummer under hela 2018.

– Det är kul att få uppleva att folk blir så engagerade för ett nummer av en papperstidning, säger Fredrik Brändström.

I temanumret beskrivs bland annat en tågluff i Europa, en färd längs Transsibiriska järnvägen och rälsen som går genom Blå Bergen i Indien. Under produktionen av tågtidningen gjorde medarbetarna även ett par flygresor.

– Vi ville ha flera reportage från Indien, och tyvärr var vi tvungna att flyga dit ett team för att genomföra det. Det tar längre tid att åka tåg – och vi som jobbar med tidningar har deadlines.

Enligt Naturskyddsföreningen släpper flyget ut mer än 74 000 gånger så mycket koldioxid som tåget. Koldioxiden i atmosfären stärker växthuseffekten som värmer upp planeten med smältande isar, höjda vattennivåer och mer extremväder som följd.
En flygresa till Indien från Stockholm innebär ett utsläpp på mer än 2 ton koldioxid, enligt sajten Klimatsmartsemester.

– Vi är inte en helt flygfri tidning. Vi skriver fortfarande om resor som kräver långväga flygresor. Folk behöver fortfarande ha drömmar om att kunna upptäcka världen. Men vi försöker tänka smart, vi reser inte slentrianmässigt, säger Fredrik Brändström.

För att minska redaktionens resande har Vagabond en skribent i Sydamerika och en fotograf i Asien som kan rapportera från destinationer i deras närhet. När Vagabond flyger ut medarbetare gör de tre till fyra reportage från samma område.

– När det gäller resmål i Europa försöker vi att i första hand tipsa om hur man åker dit med tåg och i andra hand om hur man tar sig dit med flyg. Men för att ta tåget behöver man vara lite nördig och ägna tid åt att boka resor. Tåget måste bli billigare och bättre, tycker Fredrik Brändström.

Vagabond kommer troligen göra en ny one-shot om tågresor under året. På redaktionen diskuteras just nu frågan om klimatet mycket.

– När Vagabond startade 1987 var tidningen i stort sett ett tågluffarmagasin. Vi har den historiken. Vi har skrivit mycket om tåg tidigare om åren.

Den senaste tiden har Instagramkontot Aningslösa Influencers med över 54 000 följare riktat strålkastarljuset mot hur influencers flygresor påverkar klimatet.

Är du rädd att resejournalistiken ska hamna i skottgluggen?
– Nej, en del har klagat och tycker vi borde sluta skriva om resor långt bort. Men om man läser vår tidning, våra reportage och krönikor och ledare så ser man att vi är medvetna om frågan och inte duckar för den. Vi är inte aningslösa. Vi reflekterar över vårt resande. Vagabond har alltid skrivit om problemen med klimatet och baksidor med turism. Men skulle vi bara skriva om klimatsmart resande så skulle vi bara skriva om våra närmaste resmål som Danmark, Finland och Norge.

Hur mycket flyger du själv på ett år?
– Ja, många tror att vi som jobbar på Vagabond är ute och reser hela tiden. Men vi måste vara på kontoret och sätta ihop tidningen också. Jag tror att jag har påverkats en del av klimatdebatten. Jag tänker efter både inför privata resor och i jobbet. Den längsta flygresan jag gjorde under förra året var till Botswana i december. Jag tror inte jag flyger så extremt mycket.

Vilken är din bästa tågresa?
– Jag har inte rest supermycket med tåg, men jag ska tågluffa i sommar med familjen. Det häftigaste jag upplevt med tåg var när jag åkte med Shinkansen, Japans supersnabba tåg. Vill du uppleva Japan är tåg absolut det bästa sättet.

Vagabond
Sveriges största resemagasin Vagabond startade 1987. Tidningen kommer ut med nio nummer per år, plus två temanummer. Förra året hette temanumren Vandring och Tågresor. Vagabond finns också på nätet, Facebook, Instagram och som nyhetsbrev.
Ägare: Egmont Publishing AB

Så klimatsatsar tidningarna för att minska sitt flygresande

  • Veckans Affärer utmanade nyligen i en blogg sina läsare att halvera sina affärsresor under 2019.
  • Svenska Dagbladet Resor lovar att halvera sin rapportering från resmål som kräver mer än 5 timmars flygtid. Därtill ska alla Svenska Dagbladets medarbetare flyga mindre och varje flygresa ska klimatkompenseras.
  • DN:s tågcharter i Europa under 2018 blev så populär att tidningen fick chartra ett extra tåg.
  • Danska Politiken ska sluta resa inrikes (om det inte är nödvändigt), klimatkompensera sina utlandsflygningar och undersöka möjligheten att införskaffa elbilar till sina fotografer.
  • Aftonbladets klimatserie Deras planet är en förebild när det gäller transparens. I början av varje text anges exakt hur stora koldioxidutsläpp som varje reportageresa har orsakat.

 

Text: Matilda Nilsson

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.