Utehelg på insta
Egmontägda Utemagasinet valde att använda Instagram när det årliga eventet Utehelg
skulle genomföras digitalt.
Text: Tim Andersson / Allt om Tidskrifter
I vanliga fall är Utehelg ett utomhusevent där omkring 400 deltagare testar på aktiviteter som paddling, klättring och vandring. I år genomfördes det digitalt. Man byggde upp en studio i Skeviks gård på Värmdö och bjöd in partners och gäster för att låta dem diskutera olika ämnen framför kameran.
Allting streamades under tre dagar på Instagram.
– Det var en testbubbla som blev otroligt positiv. Vi fick ett väldigt stort digitalt engagemang. I stället för att komma och umgås med oss en dag kunde man dela sina upplevelser under hashtag ”minutehelg”, berättar David Andersson, event- och sponsringschef på Egmont Publishing.
Instagram har länge varit en stark kanal för Utemagasinet, berättar han, men ofta har det handlat om envägskommunikation. Den här gången blev det en helt annan typ av interaktion med målgruppen.
– Vi vann digitalt förtroende, och det ger oss en grund för att gå till sponsorer och partners och visa dem en ny typ av kanal som de kan finnas i.
Egmont tar med sig erfarenheterna från Utehelg och planerar nya digitala event framöver. I november väntar till exempel Hus och hems Stora Stylingkvällen. Förutom den vanliga biljetten erbjuds nu en digital variant, för dem som inte kan komma eller om begränsningen på 50 personer ligger kvar.
– Den fysiska delen kommer att finnas kvar, och säkert sälja fullt som tidigare år. Men med det digitala alternativet kan vi helt enkelt addera deltagare. Gentemot våra samarbetspartners ger det en helt annan typ av 360-coverage, säger David Andersson.
Han tror att virtuella evenemang kan bli ett växande intäktsben för tidskriftsbranschen, även om Egmont, med sina nischade målgrupper, mer kommer att använda dem som komplement än som ersättning för fysiska möten. Ska det digitala eventet funka krävs dock vissa saker, menar han. Till exempel är det
viktigt att den fysiska delen äger rum på en och samma plats, så att man lätt kan bygga upp en sändningsmöjlighet.
– Och den viktigaste detaljen: Är det ett innehåll som folk är villiga att betala för?
Med tanke på hur mycket gratismaterial det finns där ute vågar jag påstå att det behöver
vara kunskapshöjande och intressant utifrån ett utbildningsperspektiv.