Ung digital tidskrift nominerad till tungt pris
Stockholms universitets studentkårs tidning, efterträdaren till anrika Gaudeamus, jobbar både med datajournalistik och satirpodd. Digitala tidskriften #studietid konkurrerar nu med tunga titlar om priset för Årets Tidskrift Fackpress.
Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter
Foto: Felix Lidéri
Det fanns mycket att fira för redaktionen på måndagen. På tvåårsdagen lanserade #studietid nya formen med en moderniserad pixlig logga, tydligare grön signalfärg och mer renodlad struktur. Men att #studietid även skulle bli nominerade till Årets Tidskrift Fackpress på födelsedagen kom som en överraskning.
– Det känns fantastiskt! Det betyder något när kollegor i branschen ser vad man gör. Det har gått väldigt fort för oss, säger Sara Berg, chefredaktör och ansvarig utgivare för #studietid.
#studietid är Stockholms universitets studentkårs tidskrift. En helt digital tidning för studenter vid Stockholms universitet. Bland de nominerade till Årets Tidskrift Fackpress är #studietid nykomlingen.
Tidningen Lantmannen är inne på sin 141:a årgång, nyligen redesignade Arbetarhistoria startade 1977 och Hem & Hyra är nominerad till ytterligare två tunga journalistiska tidskriftspriser. Som det står i nomineringen till priset är #studietid ”en kaxig tvååring som går all in i digitalt”.
– Vi är en digital studenttidning, som drivs av Stockholms universitets studentkår och har som syfte att göra studentjournalistik i världsklass, säger Sara Berg.
I Stockholms universitets studentkårs lokaler arbetar redaktionen bakom digitala tidskriften #studietid. Att kontoret saknar avskiljande väggar är passande.
– Vi har så klart med vår öppna inställning ett öppet redaktionslandskap, säger Sara Berg.
På sajten #studietid ligger tidningens redaktionella policy väl synlig i hamburgermenyn. Strax intill finns en länk till information om tidningens öppna redaktionsmöten.
– Fram till publicering är det ingen annan förutom redaktionen och chefredaktören som diskuterar redaktionellt innehåll, men efteråt är det ju rimligt att man skapar ett forum för att kunna diskutera det som har publicerats. Det handlar om att göra sig tillgänglig för den diskussionen.
På det senaste öppna redaktionsmötet (före coronapandemin) deltog till och med Stockholms universitets presschef.
– Det var superkul. Av alla regler, lagar och förordningar som styr journalistik så är det paragrafen om att visa särskild hänsyn till ovana intervjuobjekt som är den som är mest levande i vardagen. Vi pratar om det med enskilda dagligen, men universitetet har också ett ansvar att se till deras medarbetare vet att de jobbar på en myndighet och vad det innebär, säger Sara Berg.
Stockholm universitet har flest studenter i landet, med över 44 000 personer som studerar på campus- eller distansutbildningar. Första året hade #studietid 15 000 unika besökare. Senaste läsåret har antalet ökat till 30 000.
– Särskilt glädjande är att det är granskningarna som är vårt mest lästa material, säger Sara Berg.
#studietids redaktion består av Sara och två producentreportrar som bevakar aktualitet respektive feature. Därtill medverkar arvoderade studenter, och ibland yrkesverksamma frilansar i tidskriften. Under #studietids startår anlitades även datajournalister på J++.
– Vi drog in J++ för att förstå universitetets data, för att lägga en grund för en granskande metod för oss. Ska man jobba med granskande journalistik i dag är datajournalistik en bra start.
Ett resultat av samarbetet med J++ blev granskningen: ”Är det verkligen ingen som vet vad forskarna gör?”
Förutom nyheter och granskningar har #studietid även gjort en satirpodd, vilket till och med ledde till ett extrainsatt öppet redaktionsmöte för att diskutera journalistiken. Den senaste stora granskningen som #studietid gjorde publicerades i december och handlar om en kurs på universitetet som bygger på enneagrammet, en modell med rötter i New Age och nyandlighet som saknar vetenskaplig grund.
– Vårens granskning blev vilande på grund av coronapandemin.
Under våren jobbade redaktionen hemifrån, men hade tät kontakt och morgonmöten på Zoom varje dag. Efter sommaren har redaktionen återvänt till kontoret.
– Redaktionellt arbete i det tempo och den omfattning som vi gör går inte att göra på distans, man behöver ses, det går för snabbt och det är så många nivåer av kvalitetssäkring i så många led. Det blir outhärdligt för alla inblandade att göra hemifrån.
Vad skulle det betyda för #studietid att vinna i kategorin Årets Tidskrift Fackpress?
– Där ska jag dra en klassiker. Vi har redan vunnit. Nomineringen i sig betyder jättemycket för oss, att bli sedda och hörda och bekräftade i att vi är på rätt väg och har något att tillföra diskussionen om hur tidskrifter jobbar och varför journalistik är viktigt och hur vi gör världen begriplig för våra läsare. En nominering är bekräftelse.
Hur ser du på titlarna Arbetarhistoria, Lantmannen och Hem & Hyra som ni tampas med om priset Årets Tidskrift Fackpress?
– Det är ett kul gäng. Det är lite tråkigt att det inte blir någon gala i år. Då hade man kunnat prata lite med dem. Hem & Hyra har ju gjort mycket bra granskningar och det löper någon slags tråd genom nomineringarna som visar att det händer mycket i tidskriftsbranschen generellt. Det är en ögonblicksbild av en spännande bransch.
Fakta om #studietid
#studietid är Stockholm universitets studentkårs digitala tidskrift.
En företrädare till #studietid var Gaudeamus, som grundades 1924. Gaudeamus, även kallad Gadden, var Stockholms universitets studentkårstidning till 2017.
I maj 2017 beslöt Stockholms studentkår att låta Gaudeamus vara vilande. Samma år påbörjades ett utvecklingsarbete av kårens tidning med Sara Berg som projektledare. ”När jag kom in hade kåren fattat ett rimligt och modigt beslut att ta ett nytt grepp på frågan: Varför ska kåren syssla med journalistik?”
En redaktionell policy arbetades fram med utgångspunkt i mediebranschens etiska regler Spelregler för press, radio och tv och Svenska Journalistförbundets riktlinjer för organisationstidningar. Gaudeamus återuppstod inte, utan #studietid föddes.
Sara Berg anställdes som chefredaktör för den nya produkten.
#studietid lanserades 5 oktober 2018.