fbpx

Undersökning: Så märker tidskrifterna av coronakrisen

Måndag 23 mars 2020

Sveriges Tidskrifter har i en färsk undersökning tagit reda på hur organisationens medlemmar drabbas av den pågående coronakrisen. För frågor om undersökningen eller tidskriftsbranschen generellt, kontakta Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Många av dem som svarat på undersökningen pekar på svårigheten att göra framtidsprognoser så tidigt i krisens början, men det finns generellt en oro inför hur krisen påverkar alltifrån annonsintäkter till eventarrangemang och sjukfrånvaro på redaktionerna. Många har redan märkt minskade annonsbokningar till exempel. Samtidigt märks att många ställer om och till exempel börjat jobba hemifrån, göra fler intervjuer på distans samt digitaliserar vissa event och aktiviteter.

Kerstin Neld vd Sveriges Tidskrifter– En redan ansträngd bransch drabbas nu hårt. Sedan tidigare var stora kostnadshöjningar för tidskrifterna redan på gång i form av portohöjningar och en ny returpappersförordning. Nu ser vi hur coronakrisen skapar ytterligare oro för ekonomin i tidskrifternas verksamhet. Man ska inte glömma bort att tidskriftsbranschen även har en samhällsviktig funktion och en roll att spela för sina målgrupper – i kristider och annars, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Fakta 
Genom en enkätundersökning ställde vi ett antal frågor till chefredaktörerna på våra 350 medlemstitlar, med en snäv deadline för att snabbt få en temperaturmätare på hur branschen hanterat de stora förändringarna under den senaste tiden. Drygt 20 procent av mottagarna har svarat på undersökningen.

Insikter från undersökningen

Avbokningar och nybokningar av annonser
Cirka 43 procent av de medlemmar som svarat på undersökningen säger att de fått annonser avbokade som en följd av krisen. Dessutom har 49 procent av de svarande upplevt minskade annonsbokningar inför framtiden jämfört med normalt. När vi bad medlemmarna uppskatta hur mycket de tror att annonsbokningarna kommer att minska totalt sett som en följd av coronakrisen skiljde sig svaren stort – från 10 till 70 procents tillbakagång där medelvärdet landar på cirka 28 procent. Flera svarade även att det är för tidigt att säga.

Inställda event
Ungefär hälften, 51 procent, säger att de tvingats ställa in planerade event som en följd av krisen. 49 procent har inte behövt göra det, eller har inte haft event planerade under perioden.

Förändring i bemanning
När vi frågade medlemmarna om de tror att de kommer behöva minska sin bemanning som en följd av krisen svarade cirka 25 procent ja och 75 procent nej. Några svarar också att de kommer lägga ut färre jobb på frilansare.

Förändrad digital närvaro
Cirka 46 procent av de medlemmar som svarat på undersökningen uppger att det digitala läsandet förändrats sedan coronakrisen startade. Hela 88 procent av dem som upplevt en förändring säger att den digitala läsningen ökat, medan cirka 12 procent upplevt en minskning.

ÖPPET BREV. Förra veckan publicerade även Sveriges Tidskrifter ett öppet brev till utbildningsminister Anna Ekström, utbildningsdepartementet och Riksdagens utbildningsutskott med en uppmaning att omfatta även tidskriftsbranschen som samhällsviktig funktion inför den nya lagstiftning som förbereds på området.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.