Omvärlden – tydliga mål för Sidas tidning

Måndag 17 juni 2019
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter
Omvärldens redaktion: reporter Louise Gårdemyr, redaktionssekreterare Mikael Färnbo, researcher Alona Melynik och Ylva Bergman, chefredaktör. Reporter Axel Kronholm saknas på bilden.

Omvärlden ska öka kunskapen om globala frågor och granska biståndet. Ett uppdrag som både redaktionen och ägaren Sida tycker görs bättre utanför myndighetens väggar.

Biståndsmyndigheten Sida har gett ut en tidning i snart femtio år, sedan 1995 under namnet Omvärlden. Under flera decennier var redaktionen anställd av myndigheten. Men 2009 tog man ett beslut om att lägga ut produktionen på ett externt bolag, i samma veva som tidningen gick från tabloid till magasin.

Hillevi Ekberg, i dag kommunikationschef på Sida, var inte med 2009 men berättar att ett av argumenten var att ge redaktionen en större självständighet.

– Det handlade om att man ville ha en oberoende redaktion. Att få en distans mellan oss på Sida och redaktionen.

I dag görs Omvärlden, som sedan 2015 är helt digital, av en självständig redaktion inom Global Reporting. En kommunikationsbyrå som är nischad mot just globala frågor.

Chefredaktören Ylva Bergman ser stora skillnader mellan att arbeta på en extern byrå och som anställd av ägarorganisationen.

– På en byrå blir det större distans till ägaren. För oss förstärker det självständigheten. Samtidigt missar vi nog en del skvaller. Det är klart att det skulle vara lättare att få tips om någon kunde kika förbi oss i en korridor någon gång.

Omvärlden håller till i Gamla Stan, Stockholm, men är också en global redaktion som har medarbetare i till exempel Beirut, London och Göteborg.

Eftersom Sida är en statlig myndighet är det offentlig upphandling som gäller vid outsourcing.

Att produktionen upp-handlas regelbundet gör att det finns en risk för täta byrå-byten. På de nio år som tidningen har producerats externt har fyra chefredaktörer på tre byråer hållit i rodret.

– Det är ju först efter några år som man blir varm i kläderna. Det gör också att det är svårt för oss att erbjuda långsiktiga jobb för reportrar, säger Ylva Bergman.

Men en fördel med upphandlingen är att uppdraget är väldigt tydligt specificerat. Vilka målgruppen magasinet ska vända sig till är bestämt i upphandlingsunderlaget. Dessutom är det tydligt specificerat hur många läsare Omvärlden ska nå genom sina olika kanaler och vilket uppdraget är: att vara nyhetsledande inom frågor om Sveriges utvecklingssamarbete, men också granskande.

Två gånger om året träffas Sida och redaktionen och går igenom hur väl tidningen lever upp till målen.

Ylva Bergman tycker inte att granskningen hämmas av att de har ett leverantörsförhållande till den de ska granska.

– Jag tror inte man kan tänka så när man jobbar med självständig journalistik. Jag förutsätter att vi kan jobba som alla andra journalister. Vi gjorde också en granskning precis i början när vi tog över Omvärlden, som var kritisk till Sidas hållning. Och vi har fått fortsatt förtroende efter det. Jag tror också att en myndighet är väldigt mån om att inte bli anklagad för att utöva den typen av påtryckning,

När Sida för första gången lade ut Omvärlden på entreprenad 2010 stormade det kring upphandlingen. Den gången vann Arenagruppen i samarbete med Global Reporting. Slutstriden stod mellan Arenagruppen och A4 (som också producerar Allt om tidskrifter). När Arenagruppen vunnit, överklagade A4 som inte tyckte att konkurrenten levde upp till alla krav i underlaget. Men upphandlingen fick också kritik från politiskt håll. Moderate riksdagsledamoten Henrik von Sydow gick till hårt angrepp mot Sida för att ha anlitat en byrå med tydlig vänsterprofil.

I dag gör Global Reporting Omvärlden utan inblandning av Arenagruppen. Förutom Omvärlden har kommunikationsbyrån uppdrag även åt SOS Barnbyar och Olof Palme international center. Organisationer som potentiellt sätt skulle kunna hamna under Omvärldens granskande lupp. Men Ylva Bergman ser det inte som ett problem.

– Vi jobbar helt självständigt. Global Reporting har inte insyn i hur vi nyhetsvärderar och vi har inte direkt insyn i hur de jobbar. Det skulle förstås kunna uppstå problem om vi skulle granska en av deras kunder. Men om det skulle uppstå så vet jag att de har respekt för journalistiken.

Omvärlden

Ägare: Sida.

Byrå: Global Reporting.

Läsare: Alla som är intresserade av bistånd och globala frågor.

Ansvarig utgivare: Ylva Bergman.

Kanaler: Bara digitala, omvarlden.se, omvarldenberattar.se, Facebook, nyhetsbrev, Twitter, Instagram, Omvärlden podd.

 

Text: Johanna Kvarnsell
Foto: Samuel Unéus

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här. 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.