Tre tidskrifter och en dagstidning berättar om sina prenumerationssystem

Torsdag 29 augusti 2019
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Vi frågade några olika tidskriftsaktörer vad de använder för prenumerationssystem. Anna Åberg, chef på DN.se  ger också sina bästa tips till den som vill konvertera läsare.

Text: Annika Larsson Sjöberg

Följer med till Mediaconnect

Fredrik Bjerngren, marknadschef på Albinsson & Sjöberg
Fredrik Bjerngren, marknadschef på Albinsson & Sjöberg

Liksom många andra tidskrifter står Albinsson & Sjöberg inför ett byte av prenumerationssystem. Albinsson och Sjöberg i Karlskrona ger ut elva titlar som distribueras i flera länder. Dessutom ordnar de mässor, events, har två museer och två motorbanor. Sedan 1999 hanteras tidningsprenumerationerna av Pressdata (numera Flowy). Men när Flowy går över till Mediaconnects system är det dags för ett systembyte.

– Vi har egentligen inget annat val än att byta. Men när man läser om hur det varit för kollegor på Aller media och Bonnier så kan jag säga att vi gör det med skräckblandad förtjusning, säger Fredrik Bjerngren, marknadschef på Albinsson & Sjöberg.
I augusti är det dags för migration och just nu pågår förberedelserna. Fredrik Bjerngren ser fram emot att jobba i ett mer modernt system. Efter övergången hoppas han att allt i från förnyelser av prenumerationer till digitala köp och riktade kampanjer kommer att gå lättare. De har också planer på att införa betalväggar.

– Vi vill göra det på våra webbsidor, vilket vi får möjlighet till med den här lösningen, säger han.

Hittar betalande läsare

Några som kommit längre på den digitala resan än de flesta tidskrifter är dagspressen. Fler och fler läser tidningen digitalt och på DN.se har man sedan några år tillbaka satsat på att få fler digitala prenumeranter. Det har ställt nya krav på såväl innehåll som system.

Redaktionen jobbar numera aktivt med vad som ska ligga bakom betalvägg och inte, följer upp trafik från sociala medier, lästid och vilka artiklar som leder till köp. Det har gett resultat. 2018 var det första året då ökningen i läsarintäkter vägde upp tappet av annonsintäkter.

Anna Åberg, chef på DN.se
Anna Åberg, chef på DN.se

Men utan ett system som stöttar hade det inte varit möjligt, enligt Anna Åberg som är chef på DN.se. Mest akut var att hitta en enkel lösning för digitala betalningar.

– Det krävdes sju åtta klick för att teckna en digital prenumeration. Det är ingen som gör det i mobilen på tunnelbanan, konstaterar hon.

2015 inleddes därför ett samarbete med Klarna. Tillsammans utvecklade de en lösning för återkommande betalningar som gör att om du handlat med Klarna tidigare så räcker det med ett klick för att sätta igång en tillsvidareprenumeration. Det är en funktion som många tidskrifter också efterfrågat och som nu erbjuds av flera olika leverantörer.

– Vi har fördelen att vara stora nog och kunna bygga egna verktyg. Men det finns också bra färdiga lösningar på marknaden som gör att även mindre titlar kan jobba på samma sätt, säger hon.

Anna Åbergs tips till tidskrifter som vill jobba med konvertering

1. Vårda varumärket och titta på vilken typ av innehåll som gjort tidskriften bra i print. Det digitala innehållet bör inte vara annorlunda.

2. Låt bli att jaga klick. Ingen är beredd att betala för den typen av material.

3. Har du råd så anlita en data scientist som kan sitta med redaktionen för att lära er om användar-beteenden.

Text: Annika Larsson Sjöberg, Allt om Tidskrifter

Nybygget på Chef

Events, webbkurser och premiumtjänster. När tidningen Chef började utveckla verksamheten räckte prenumerationssystemet inte längre till. Lösningen blev att bygga nytt.

Tidningen Chef har gått igenom en snabb utveckling. För att hantera nya ben i verksamheten lade man till nya system till de gamla. Men till slut blev det för komplicerat att hantera och att få dem att kommunicera med varandra på rätt sätt. Lösningen blev att skapa ett eget CRM-, och prenumerationssystem där all kunddata kunde samlas på ett ställe. Nu utgör Microsoft dynamics navet där de har hakat på en del andra system, till exempel Trippus för events.

Calle Fleur, vice vd Chef
Calle Fleur, vice vd Chef

Calle Fleur, vice vd på Chef, konstaterar att det inte längre är innehållet som är valutan i en medieorganisation, utan användardatan.

– Vi vill äga vår data i alla led och ha tillgång till den i realtid. Därför har vi tagit hem allt, även kundtjänst. Det gör att vi kan skapa produkter och innehåll som bättre svarar mot kundernas behov och rikta marknadsföringen, säger han.

Det nya systemet var uppe hösten 2018. Nu fokuseras arbetet på att låta olika delar av organisationen få upp sin data i realtid. Redaktionen kommer att ha tillgång till en egen vy där de ser engagemang och lästid, marknadsavdelningen kan följa sin försäljning. Systemet innehåller också en automatisk förnyelseprocess som hanteras av Qvalia.

I nästa steg vill Tidningen Chef kunna se vad som fungerar på individnivå. Vilken artikel får en person att teckna en prenumeration? Vem prenumererar på tidningen Chef och har varit på ett event det senaste året? Var i landet bor hen?
– Vi är inte där fullt ut än. Det här har varit en tuff resa som tagit mer tid än vi trodde. Men man får omfamna kaoset. Att jobba i mediebranschen 2019 handlar om att simma eller sjunka. Med kontroll över våra kunddata slipper vi famla i mörkret.

Skyndar långsamt

Medan vissa tänker nytt och ligger långt fram så skyndar delar av branschen långsamt. Maria Felle är enhetschef på Nätverkstan kulturtidskrifter, som hanterar prenumerationer och administration för många mindre titlar inom kultursektorn.

Maria Felle, enhetschef på Nätverkstan kulturtidskrifter
Maria Felle, enhetschef på Nätverkstan kulturtidskrifter

– Många av våra kunder har inte varit så aktiva kring publicering på nätet hittills. Det går nog lite långsammare i vår bransch. Men kulturtidskrifterna är på gång och vill och vi får många frågor om digitala lösningar just nu, konstaterar hon.

Resurserna hos kulturtidskrifterna är små men Nätverkstan håller på att arbeta fram bättre lösningar för att hantera digitala prenumerationer.

– För vår del handlar det mycket om att hitta smarta enkla lösningar. Vissa av våra kunder behöver kunna göra delar av jobbet själva för att hålla nere kostnaderna, säger Maria Felle.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.