fbpx

Tre snabba frågor till Emma Mardell

Måndag 15 januari 2018

Emma Mardell – Bonnier Magazine & Brands

Emma Mardell är ny projektledare för digitala läsarintäkter på Bonnier Magazines & Brands.

Varför ville du ha det här jobbet?
– Tjänsten är unik och jag vill undersöka närmare varför betalningsviljan skiljer sig mellan traditionella och digitala medier. Jag går igång på att det inte finns tydliga riktlinjer när det gäller digitala läsarintäkter utan det är vi som sätter ramverket. Sedan tidigare är jag utbildad civilekonom med en master i marknadsföring. Nu senast jobbade jag på H&M med e- och m-commerce, e-handel via bland annat mobiltelefoner, och var med och arbetade fram analytiska ramverk på global nivå.

Vad är det du ska göra?
– Testa, testa, testa och analysera. Vi vet att läsarna uppskattar innehållet och är villiga att betala för det, men betalningsviljan påverkas av konkurrensen online. Jag ska driva projekt i syfte att ta reda på hur innehållet ska paketeras och var priset ska ligga. Den stora prövningen blir dock att förändra hur folk tänker kring digitalt innehåll, att det inte längre är gratis.

Hur ska man egentligen tjäna pengar på digitala läsare?
– Det som avgör är om vi kan paketera och leverera innehållet så att läsaren får mer än vad den initialt sökte. Vi kan också trycka på redaktionernas omfattande journalistiska kompetens, det är inte rimligt att vi ska jämföras med gratis digitalt innehåll.

Allt om Tidskrifter nr4 2017 omslagDen här korta intervjun publicerades ursprungligen i vår tidning Allt om Tidskrifter, nr4, 2017. Du kan teckna en gratis prenumeration på både tidningen och vårt digitala nyhetsbrev.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.