Tre frågor till Per Kjellander, vd Egmont Publishing
Egmont Publishing bygger en ny europeisk organisation och samlar all medieverksamhet under samma tak. Per Kjellander får nu utökat ansvar och blir vd för den nya organisationen, där länderna Tyskland och Danmark ingår, efter att ha tidigare ha varit vd för den svenska verksamheten samt ansvarig för regionen Sverige, UK, Polen och CEE.
Hallå där Per Kjellander, vad blir den största skillnaden för dig genom det utökade ansvaret, och för Egmont som företag?
– Inledningsvis är det inga större skillnader att vänta. Vi har en strategi som ligger fast och vi bibehåller vårt fokus på att skapa starkt innehåll för våra läsare och annonsörer, och att samtidigt växa inom våra andra två områden marketing services och e-handel. På lite längre sikt är ambitionen att skapa förutsättningar för ännu mer samverkan inom regionen – över landsgränserna och inom våra olika affärsområden. Det är något som vi redan är framgångsrika med idag, men vi tror att det finns potential för att bli ännu bättre på att ta tillvara alla de erfarenheter och kunskaper som finns samlade inom Egmont.
– För mig personligen så ska det bli väldigt kul och inspirerande att få vara med och utveckla denna starka region framåt, tillsammans med alla fantastiska kollegor. Jag ser också fram emot att lära känna verksamheterna i bl.a. Danmark och Tyskland lite bättre, och få tillfälle att möta alla duktiga medarbetare som jobbar där.
Nu har coronakrisen pågått över ett halvår. Har du fått några särskilda insikter eller kommit till några nya slutsatser under den här tiden av mycket omställning och förändrade villkor?
– Eftersom pandemin fortfarande pågår så är jag lite försiktig med att dra tidiga slutsatser. Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att coronasituationen är unik och när många av de begränsningar som vi nu upplever försvinner, kommer mycket säkert att återgå till det normala igen. Samtidigt får vi nog räkna med att vissa förändrade beteenden och mönster kommer att vara bestående, framförallt de som redan varit på gång. Jag tänker t.ex. på e-handeln som har accelererat kraftig. Det märks inte minst på våra egna e-handelsbolag Outnorth, Bagaren & Kocken m.fl. men även vår webbshop Dintidning som har slagit flera försäljningsrekord under våren och sommaren.
Den stora utmaningen för vår del, och jag förmodar för branschen i stort, är att identifiera de långsiktiga effekterna av covid-19 och att förstå och förhålla sig till hur dessa kommer påverka oss över tid.
Kortsiktigt har coronasituationen inte medfört några omvälvande förändringar för oss, även om det givetvis har inneburit en viss omställning. En stor del av vårt arbete har skötts hemifrån och för att mildra de ekonomiska effekterna har vi tvingats permittera en del medarbetare inom bland annat vår event- och annonsverksamhet. Samtidigt är det glädjande att se att vi har andra delar av verksamheten som går väldigt starkt. Till exempel har vår prenumerationsförsäljning inom både tidskrifter och vår barn- och ungdomsverksamhet, Kids, haft en positiv utveckling under hela året. Läsintresset verkar generellt vara stort just nu och jag hoppas att det håller i sig framöver – det är viktigt inte bara för oss som förlag och för vår bransch, utan för samhället i stort.
Slutligen, hur skiljer det sig att jobba i branschen idag jämfört med när du en gång började på Hjemmet Mortensen?
– Medie- och tidskriftsbranschen har genomgått enormt mycket förändring sedan jag började, till stor del präglat av den digitala transformationen. Inte minst ser konkurrenssituationen väldigt annorlunda ut. Idag slukas en stor del av våra läsares fritid av sociala medier och andra medieslag.
– Tveklöst har detta skapat en del utmaningar för oss, men det har också inneburit många möjligheter. Det är viktigt att komma ihåg att även om upplagorna sakta har sjunkit en del under åren, så når vi idag fler människor än någonsin genom alla våra olika tryckta och digitala medier. En positiv sida av utvecklingen med sociala medier är också att vi har kunnat fördjupa och utveckla våra kund- och läsarkontakter.
– En annan stor skillnad är att förändringarna idag sker så snabbt. För att hänga med och nå fortsatt framgång måste du vara agil och snabbfotad, och löpande kunna anpassa din verksamhet både på kort och lång sikt. Därutöver så har Egmont en helt annan position idag jämfört med när jag började för 17 år sedan. Då var vi en mindre aktör inom tidskrifter idag är vi ett av Sveriges största mediabolag om vi beaktar alla våra bolag i Sverige.
_ Sammanfattningsvis kan man säga att det har varit både spännande, lärorikt och utmanande att på nära håll följa och vara en del av branschens utveckling de senaste åren.
Av: Fredrik Wass
Bild: Pressbild