fbpx

Tidskriftspodden nystartar som mediepodd med tung trio

Torsdag 3 september 2020

Omslag Tidskriftspodden

Thomas Mattsson gör comeback som mediepoddare och blir återkommande gäst i Tidskriftspodden tillsammans med Dagens Arbetes vd och chefredaktör Helle Klein samt Breakits vd Camilla Björkman. Programledare är som tidigare Sveriges Tidskrifters omvärldsbevakare Fredrik Wass.

Efter att ha producerat Tidskriftspodden i fyra år med över 80 avsnitt och ett stort antal intervjuade tidskriftsprofiler gjorde Sveriges Tidskrifter en lyssnarundersökning. Resultatet av undersökningen var tydligt. Många lyssnare efterlyste mer analyser och kommentarer kring hur branschen utvecklas och de utmaningar vi står inför. Samtidigt som hela mediebranschen har gemensamma frågor värda att uppmärksamma.

– Det fanns ett stort engagemang i podden som var värt att ta tillvara och vi beslutade att göra om formatet till en diskussionspodd med ett bredare fokus och med återkommande gäster. Vi är både stolta och glada över att tre så tunga namn tackat ja till att medverka som återkommande gäster. Vi kommer också kunna ge utrymme för fler spännande gäster och ersättare vid behov, säger Fredrik Wass, programledare för Tidskriftspodden.

Camilla Björkman är en modern tidningsentreprenör och tillhör den absoluta framkanten av den digitala svenska medievärlden genom ledarrollen på den heldigitala affärssajten Breakit.se. Helle Klein är väl förtrogen med organisationspressens villkor och som ordförande i Sveriges Tidskrifter har hon stor insyn och kunskap kring mediepolitiken och aktuella branschfrågor. Expressens tidigare chefredaktör Thomas Mattsson kommer in i podden med både bred och djup kunskap om den svenska mediemarknaden samt poddvana från åren då han och Jan Helin gjorde mediepodden Mattsson Helin.

Första avsnittet där den nya poddpanelen medverkar släpptes idag, torsdag 3 september, och finns att streama från alla större poddplattformar. Tidskriftspodden produceras av Sveriges Tidskrifter och redigeras av Gabriella Lahti Media.

  • Hur många mediehus kan göra journalistik på sex sekunder?

Hur ser det ut på redaktionerna efter ett halvår med hemmajobb i spåren av pandemin? Vad sker med arbetsplatser och relationer mellan kollegorna och vilka förändringar kommer bli permanenta i framtiden? Camilla Björkman ser positivt på mediebranschens framtid, trots annonstapp och kristider. Men vad ska tidskrifterna egentligen fokusera på? Har man varit för splittrade när det gäller att hitta nya intäktskällor? Helle Klein tycker att mediepolitiken måste bli bättre och betonar demokratiaspekten av att ha oberoende medier. Thomas Mattsson pekar på att mediestödet till stor del missar tidskrifterna. Vad innebär det att magasinstjänsten Readly vill börsnoteras och hur ska tidskrifterna förhålla sig till att externa aktörer hanterar kundrelationen? Thomas Mattsson vill inte ge upp hoppet om annonsintäkterna för medierna, men hur ska man konkurrera med techjättarnas plattformar när det gäller annonsresultat och effekt? Och hur ska journalistiken få plats i konsumenternas digitala flöden i framtiden? 

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.