Tidskriftspodden: ”Äg allt själv! Samarbeta inte!”

AktuelltTidskriftspodden 2020 18 september
Tidskriftspodden: ”Äg allt själv! Samarbeta inte!”


Nya Tidskriftspodden är tillbaka. Camilla Björkman, Helle Klein och Thomas Mattsson diskuterar aktuella frågor och händelser i mediebranschen. Fredrik Wass programleder.

I avsnittet diskuteras bland annat:

  • Digitala event – kan de bli lika lönsamma som de fysiska?
  • Bonnier och Aller media meddelade i veckan att de lämnar magasinstjänsten Readly – vilka är alternativen när tidskrifterna ska nå sina läsare digitalt, och hur mår e-tidningen?
  • Vi tar oss an mediebråket mellan Dagens nyheters Martin Jönsson och Mitti-säljaren Claes de Faire. Är det fult att tjäna pengar i mediebranschen?
  • Vilka fördelar och nackdelar uppstår när medier samarbetar med varandra?
  • Returpappersförordningen – vad blev det av den?
  • Tryckeribranschen krisar och vad händer nu med tillgången på svenskt papper?
  • Var hittar man betalningsviljan hos mediekonsumenterna och hur ska medieföretagen lyckas skala upp ett superfokuserat medieinnehåll?

Ämnen eller personer som berörs i avsnittet:
Bodil Ericsson Torp, Anders Ericsson, Steve Jobs, Unn Edberg, Cissi Elwin, Eva Nordlinder, Martin Jönsson, Claes de Faire, Stefan Lundell, Olle Aronsson, Jon Mauno Pettersson, Catharina Olsson-Lindh.

Tidskriftspodden produceras av Sveriges Tidskrifter och redigeras av Gabriella Lahti Media.

Frågor eller synpunkter? Kontakta Fredrik Wass.

 

Till arkivet
GUIDE: Så använder du AI-verktyg för din research
Här ger vi dig elva råd för hur du använder AI i researcharbete samt åtta tips på bra AI-verktyg för dig som är journalist. Lasse Edfast, som utbildar journalister i att använda AI för grävande delar med sig av sin kunskap och Aftonbladets AI-redaktör Konrad Cronsioe berättar om hur tidningen använder AI på redaktionen.
Läs hela guiden: Så använder du AI-verktyg för din research

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här