The Locals grundare om Sverigebilden och propagandan som gav effekt

Fredag 6 juli 2018

Paul Rapacioli, The Local


I säsongens sista avsnitt träffar vi en framgångsrik doldis i den svenska mediebranschen. Paul Rapacioli är en  av grundarna bakom The Local, en sajt på engelska som bevakat vad som händer i Sverige sedan 2004 och numera även finns i 8 andra länder. Paul har också skrivit boken Good Sweden, Bad Sweden, om bilden av Sverige i tider av propaganda och förvanskade nyheter.

Good Sweden – Bad Sweden, Paul RapacioliGlimtar ur avsnittet: 

✔️Om att vara en “doldis” på den svenska mediescenen – “Vi har 300 000 läsare i Sverige och är en av de större sajterna”

✔️Om förändringen i Sverigebilden – “Även den extremt positiva bilden av Sverige var överdriven – det var payback time”

✔️Den negativa propagandan mot Sverige från högerpopulister har gett resultat – “Nu kan vi ta exempel från The Times och BBC”

✔️ Vilken betydelse har det vad utländsk media rapporterar? – “Mail online har över 100 miljoner läsare, nästan en miljon av dem befinner sig i Sverige”

✔️Om erbjudandet till annonsörerna – “Många av våra läsare har köpkraften och är företagsledare själva, de vet hur viktigt The Local är”

✔️Den tidiga satsningen på native advertising var nödvändig – “2010 såg vi att bannermarknaden var på väg ner och vi kunde inte vara beroende av det”

✔️Om att finnas i 9 länder och ha ett distribuerat team – “Det är inte samma sak att flyga in journalister”

Programledare: Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter

Lyssna på Tidskriftspodden

Tidskriftspodden går att lyssna på där poddar finns. Ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app.

Om Tidskriftspodden

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.