fbpx

The Economist – otippad succé på Snapchat

Tisdag 25 september 2018

Zvårflörtade – hur kan mediebranschen nå Generation Z?  |   KP – Senior med barnasinnet kvar  |  Egmont – Ständigt på jakt efter nya hjältar  |  The Economist – Otippat succé på Snapchat

The Economist Snapchat

Anrika The Economist använder Snapchat för att fånga unga läsare. På en vecka kan de ha mer trafik där än under en hel månad på webben.

Text: Matilda Nilsson / Allt om Tidskrifter
Läs hela tema-reportaget om Generation Z.

Lucy Rohr, Snapchat-redaktör för The Economist, är van att folk höjer på ögonbrynen när hon berättar om sin roll.

– Folk brukar bli förvånade, men bara de som inte förstår sig på unga människor, säger Lucy Rohr.

Projektet startade i oktober 2016 och har hittills varit en framgång. Tidningen har över 17 miljoner unika visningar i månaden på plattformen. Två tredjedelar av läsarna är under 25 år gamla.

– Det här är det största förändringssteget av vår läsekrets i vår historia. Vi har helt klart många läsare som är i åldersgruppen 13–17 år på plattformen, säger Lucy Rohr.

Satsningen på Snapchat handlar inte i första hand om pengar. Målet är ett annat: att nå unga läsare, att de ska få en första kontakt med The Economist.

– Vi placerar vår journalistik framför den här stora unga publiken. De får ett första möte med The Economist som visar vilka vi verkligen är och vilka vi är som publicister, säger Lucy Rohr.

The Economist
Brittisk tidskrift grundad 1843.
Ägs av: Economist Group.
Plattformar: Veckotidning, webb, Snapchat, Facebook, Instagram, Youtube, Twitter, Google +, Linkedin.

The Economists Snapchat-editioner visas under Upptäck, en specifik del av plattformen som består av kurerat nyhets- och underhållningsmaterial. Här finns omröstningar, filmklipp, korta bildberättelser och långa initierade textreportage. Flera stora medier som The New York Times, CNN, och Cosmopolitan publicerar också på Snapchat Upptäck.
För att nå en ung målgrupp i en ny kanal, måste du vara autentisk och sann mot ditt varumärke, menar Lucy Rohr.

– De (tonåringarna) har riktigt välutvecklade bull shit-detektorer. De gillar inte när man pratar nedlåtande till dem. De är intelligenta och de är engagerade, säger Lucy Rohr.

The Economists editioner på Snapchat görs av ett team på fem personer. Lucy Rohr finns i New York, en ställföreträdande redaktör och en designer sitter i London och två animatörer i Bukarest.

– Vi ses hela tiden på (Google) Hangouts och delar skärmar med varandra. Det är en spegling av något som sker allt mer. Du kan jobba varifrån som helst.

Läs hela tema-reportaget om Generation Z.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Readly

    Readly erbjuder obegränsad digital tillgång till magasin och dagstidningar till ett fast månadsbelopp.