fbpx

Talentum om nya nativesatsningen: “Vi har marknadens vassaste erbjudande”

Onsdag 31 augusti 2016

Talentum brandsI fjol tog Lotta Malmberg över som försäljningsdirektör på Talentum och fick därmed ansvaret för tunga titlar som Affärsvärlden, Dagens Media och Ny Teknik. I somras gick Talentum ut med att mediehuset håller på att bygga ett helt nytt affärsområde kring sitt nativeerbjudande – “Brand arena”. Sveriges Tidskrifter tog ett snack med Lotta Malmberg, som menar att Brand Area är Talentums största satsning på flera år.

Hur trivs du i rollen som försäljningschef så här långt och vilka blir de stora utmaningarna i höst? 

– Jag trivs mycket bra i rollen. Det är många utmaningar och vi har en mycket spännande resa framför oss. Vår största utmaning är som på de flesta mediehusen idag att arbeta vidare på våra digitala erbjudanden och skapa verkligt bra värde för våra kunder. Vi har kommit en bra bit på väg med flera satsningar som vi gjort.

I juni kom nyheten om att ni bygger ett helt nytt affärsområde kring ert nativeerbjudande. Hur långt har ni kommit i den satsningen?

– Vi har kommit långt. Vi är ute nu och presenterar alla möjligheter med Brand Arena på Mediebyråerna och direktkunder. Vi tycker att vi har marknadens vassaste Nativeerbjudande! En kampanj hos oss ger idag kunden möjlighet att nå ut till Svenskt näringsliv med en högre aggregerad räckvidd än Dagens Industri och till det får du också en mycket relevant uppföljning.

Det är många som vill nå ut med sitt budskap idag, konkurrensen i djungeln av reklam- och informationsbudskap är stenhård. Varför är native rätt väg att gå?

– Idag är många kunder trötta på att få budskap pushade på sig och vill kunna sortera i informationsdjungeln. Relevant information på rätt plats är däremot alltid intressant.

Native advertising ses som en av lösningarna på framtida intäkter hos de svenska mediehusen. Samtidigt ser många en risk med att den journalistiska objektiviteten urholkas – hur ser du på den diskussionen? 

– Jag tror att det viktiga är att sätta läsaren i fokus. Vad är vår läsare intresserad av att läsa? Sen ska man alltid vara tydlig med avsändaren. Jag tror tvärtom att om kunden gillar det som den får, så är det bra för mediet.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.