Sveriges Tidskrifter kritiska till regeringens förslag om skriftlighetskrav vid telefonförsäljning

Torsdag 8 mars 2018

Idag på eftermiddagen förväntas regeringen fatta beslut om propositionen om skriftlighetskrav vid telefonförsäljning. Propositionen kommer sedan att överlämnas till riksdagen. Tanken är att den nya lagen skall träda i kraft redan den 1 september i år. Sveriges Tidskrifter är kritiska till förslaget.

Sveriges Tidskrifter har varit aktiva i lobbyingen kring skriftliga avtal vid telefonförsäljning under många år. Vi stödjer regeringens utgångspunkt att konsumentskyddet vid telefonförsäljning skall vara starkt. Men vi kan konstatera att sedan utredningen om skriftliga avtal tillsattes för fem år sedan har klagomålen på telefonförsäljare minskat dramatiskt som en följd av egenåtgärder av branschen och av Konsumentverkets tillsyn.

– För vår bransch är telefonförsäljning av prenumerationer en mycket viktig kanal. Våra medlemmar skulle drabbas hårt om det förslag som nu presenterats godtas, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter. Vi är särskilt förvånade över att regeringens förslag även täcker in försäljning till befintliga kunder.

Sveriges Tidskrifter hoppas nu kunna föra en dialog med politikerna om hur propositionen kan utvecklas och hur en bra balans kan uppnås mellan ett stärkt konsumentskydd å ena sidan och kundernas och näringslivets intresse av kommunikation å den andra.

Mer information:

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.